Minulla ei ole juuri koskaan ollu erityisesti seksuaalisia haluja, kiihottuminen...
Minulla ei ole juuri koskaan ollu erityisesti seksuaalisia haluja, kiihottuminen hyvin vaikeaa ja harvinaista. Minulla on poikaystävä jonka kanssa harrastan seksiä mutta seksin aikana en ole koskaan ollut kiihottunut joten seksi jää hieman vähäiselle. Tässä tullu kokeiltuu yksin ja poikaystävän kanssa kaikkea että oisin joskus kiihottunut mutta tuntuu aika mahdottomalta. Mitä tässä pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalinen halukkuus vaihtelee elämän varrella ja on luonnollista, että ajoittain saattaa tulla hetkiä, jolloin seksuaalinen halukkuus on vähäistä. Kerroit kuitenkin, ettei sinulla ole koskaan ollut erityisesti seksihaluja. Jokainen ihminen on erilainen ja siksi myös seksuaalisessa halukkuudessa voi ilmetä eroja.
Halukkuuteen ja kiihottumiseen voivat vaikuttaa monet eri tekijät, kuten stressi, väsymys, oma minäkuva, elämäntilanne, suorituskeskeisyys, haasteet parisuhteessa tai hormonaaliset syyt. Lisäksi erilaiset sairaudet, kuten diabetes, valtimokovettumatauti, neurologiset sairaudet sekä masennus tai ahdistus saattavat joillakin olla osatekijänä tilanteessa. Lääkkeistä taas esimerkiksi mielialalääkkeet tai matalahormoniset yhdistelmäehkäisyvalmisteet voivat olla tilanteen taustalla. Joissakin tapauksissa kiihottumisvaikeus voi liittyä aseksuaalisuuteen, jolloin henkilö ei koe seksuaalista vetovoimaa toisia kohtaan, mutta voi kaivata esimerkiksi romanttista läheisyyttä. Jokaisen tilanteen taustalla ovat kuitenkin yksilölliset syyt, joita pitää tarkastella kokonaisuutena.
Miltä asia sinusta itsestäsi tuntuu? Onko tilanne vaikuttanut heikentävästi parisuhteeseesi? Joissakin tapauksissa henkilö voi kokea paineita siitä, ettei kiihotu tai halua seksiä. Jokainen kuitenkin itse päättää, haluaako harrastaa seksiä vai ei. Olisi tärkeää jutella kumppanisi kanssa tilanteestasi, jotta pystyisitte yhdessä miettimään, onko mahdollista löytää jokin omanlainen seksuaalisuuden toteuttamisen tapa, joka toisi iloa ja mielihyvää molemmille.
Jos koet, että tilanne voisi liittyä fyysiseen terveyteesi, on hyvä jutella asiasta lääkärin kanssa. Lääkäri osaa tukea ja neuvoa sinua tilanteessasi vielä tarkemmin. Lisäksi sinua voisi hyödyttää Sexpon neuvontapuhelimeen soitto tai ajanvaraus seksuaalineuvojan vastaanotolta. Näin tilannetta on mahdollista tarkastella kokonaisvaltaisemmin ja luottamuksellisesti. Yhteystiedot palveluihimme löytyvät täältä. Jokainen saa olla sellainen kuin on, joten muistathan olla lempeä itsellesi etsiessäsi vastauksia tilanteeseesi. Yksin ei tarvitse tällaisia asioita pohtia, joten ole rohkeasti yhteydessä uudestaankin meihin.
Neuvonnan tiimi