Minulla on ollut elämäni aikana yksi yhden yön juttu. Siitä...
Minulla on ollut elämäni aikana yksi yhden yön juttu. Siitä on aikaa melkein 2 vuotta, silti se ahdistaa usein ja paljon. Hän kyllä varmisti, että minulle seksin harrastaminen oli ok ja silloin annoin suostumukseni. Eli se ei ole ahdistuksen syy kun sain vapaasti tehdä päätökseni enkä ollut humalassa. Jälkeenpäin kuitenkin olen pelännyt hänen salakuvanneen minua vaikkei siihen mitään todisteita ole tukemaan asiaa. Muutenkin käyn läpi asiaa liikaa ja ahdistun vaikkei periaatteessa ole syytä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää, että seksikokemuksesi on aiheuttanut ahdistuksen tunnetta sinulle. Toisen kuvaaminen salaa seksin aikana on rikos. Oliko tapahtumahetki jollakin tavalla turvaton tai viittasiko jokin seikka salakuvaamiseen tuolloin? Kauanko ahdistusta salaakuvaamisen suhteen on kestänyt? Oletko havainnut samanlaisia negatiivisia tuntemuksia myös muihin elämän osa-alueisiin liittyen?
Vaikka seksiä olisi harrastettu yhteisymmärryksessä, voi seksikerta jälkikäteen ajateltuna silti tuntua epämiellyttävältä. Akti kahden ihmisen välillä on hyvin intiimi asia ja joissakin tapauksissa esimerkiksi eräänlainen luottamuksen puute toista ihmistä kohtaan voi herättää myöhemmin kaikenlaisia kauhuskenaarioita päässä. Tällaisissa tilanteissa aivoilla on tapana kehitellä pahin mahdollinen vaihtoehto siitä, miten asiat olisivat voineet mennä ja joskus tätä ajatuksenkulun suuntaa on hankalaa pysäyttää tai muuttaa.
Ahdistusta voi yrittää lievittää erilaisilla harjoituksilla tai opetella hallitsemaan tämän omahoito-ohjelman avulla. Koska kuvaamiesi tuntemusten käsitteleminen saattaa tuntua työläältä yksin, voisi sinua hyödyttää soittaminen neuvontapuhelimeemme tai ajan varaaminen seksuaalineuvojan vastaanotolta. Yhteystiedot löydät täältä. Yhdessä on helpompi ratkaista tällaisia asioita ja kanssamme voit asioida luottamuksellisesti.
Maija Nieminen