Minulla on ollut kehoni hyväksyminen aina vaikeaa ja se paheni...
Minulla on ollut kehoni hyväksyminen aina vaikeaa ja se paheni kun sairastuin ahdistus-masennus häiriöön jonka takia söin mieliala lääkkeitä ja sitä myötä tuli myös hieman painoa lisää. Oma vihani kehoa vastaan on aiheuttanut monia ongelmia suhteissa kun en pysty häpeän takia tiettyihin asioihin vaikka haluaisin kuinka paljon. Miten tästä voisi päästä yli ja uskaltaa olla häpeämättä omia suorituksia sekä kehoa ja nauttia seksistä ilman ahdistusta?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Et ole ollenkaan yksin mietteidesi kanssa. Olemme vastanneet hieman samankaltaiseen kysymykseen jokin aika sitten. Voisit lukaista läpi tämän vastauksen ja pohtia, onko siinä kohtia, jotka voisivat puhutella sinuakin.
Ihmisillä on erilaisia tapoja pärjätä häpeän tai ahdistuksen kaltaisten tunteiden kanssa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi asiasta jutteleminen kumppanille, luotettavalle ihmiselle tai ammattilaiselle, musiikin kuuntelu, piirtäminen, kirjoittaminen tai esimerkiksi kehoa hellivä lempeä liikunta. Moni on saanut apua myös erilaisista tietoisen läsnäolon harjoitteista, joita löydät esimerkiksi täältä.
Kerrot viestissäsi, että olet kokenut ahdistusta ja masennusta. Tämän perusteella ounastelen, että sinulle on kertynyt kokemusta tilanteista, joissa voimakas ajatus tai tunne valtaa mielen. Mikä sinua auttaa yleensä tällaisissa tilanteissa? Voisiko jokin olemassaoleva keino toimia myös seksuaalisissa tilanteissa? Miten mahdollinen kumppanisi voisi tukea sinua hankalana hetkenä?
Jos sinusta tuntuu, että juttelusta ammattilaisen kanssa voisi olla hyötyä, niin seksiin liittyviä huolista ja hankalista tunteista on mahdollista jutella seksuaalineuvonnassa. Voit halutessasi soittaa päivystykseemme tai varata ajan.
Maria Vihlman