Minulla on ongelma erektion saamisessa tyttöystäväni kanssa. Ennen tyttöystäväni koskettelu...
Minulla on ongelma erektion saamisessa tyttöystäväni kanssa. Ennen tyttöystäväni koskettelu sai peniksen erektioon, mutta ihan parin päivän sisällä se ei enää toimikkaan. Mikähän voisi olla syynä? Olemme yrittneet jo kolme kertaa mutta mikään ei auta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Et ole yksin, sillä moni muukin henkilö on kokenut samanlaisia tilanteita elämänsä aikana. Erektio voi olla hyvin herkkä erilaisille häiriötekijöille, kuten esimerkiksi jännitykselle tai väsymykselle. Myös erilaiset fysiologiset seikat voivat vaikuttaa erektion saamiseen ja ylläpitämiseen.
Onnistuuko sinulta erektion saaminen esimerkiksi itsetyydytyksen aikana? Kerroit, että tyttöystäväsi kanssa erektiohuolia on kestänyt pari päivää. Luultavasti kyseessä on vain satunnainen ”epäonnistumisen” kokemus, josta ei tarvitse olla huolissaan. Joissakin tilanteissa voi käydä esimerkiksi niin, että koettu ”epäonnistuminen” voi tuntua henkisesti pahalta ja kaikki erektioon liittyvä alkaa jännittää. Jännitys taas saattaa synnyttää erektiovaikeuksia, jotka voivat saada aikaan epäonnistumisen tunteita.
Olisi hyvä, että keskustelisitte tyttöystäväsi kanssa tilanteestanne avoimesti ja ette yrittäisi pakottaa erektiota tulemaan. Erektio saa tulla, jos on tullakseen; tärkeintä olisi, että tilanne olisi kiireetön ja ilmapiiri olisi hyväksyvä. Ihmisen kehossa on myös paljon muitakin kohtia, joita koskettamalla voi tuottaa itselle/toiselle seksuaalista mielihyvää. Näitä kohtia stimuloimalla voi saada aikaan myös uudenlaista nautintoa pelkän sukuelinten hyväilyjen lisäksi. Jos tuntuu, että tilanne edelleen jatkuu, on hyvä jutella asiasta terveydenhoitajan kanssa. Myös meidän neuvontapuhelimestamme saa tukea, jos asia edelleen huolettaa.
Maija Nieminen