Minun peniksen varressa on mustelmalta näyttävä kohta, mistä se voi...
Minun peniksen varressa on mustelmalta näyttävä kohta, mistä se voi johtua? Runkkaan aika usein ja yleensä aika pitkään eli tykkään pidätellä siemensyöksyä. Voiko se johtua siitäkin? Mikä on normaali määrä runkkaamista? Itse teen sitä aika useinkin päivässä. Voiko terska muuttua jotenkin ennen siemensyöksyä? Toimiiko penis hyvin, kun siemennestettä tulee jonkun verran vähemmän jos runkkaa vaikka kolmannen kerran saman päivän aikana?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Runkkaaminen on luonnollinen tapa tutustua kehoonsa ja sen toimintoihin. Mitään ylä- tai alarajaa runkkauskerroille ei ole, olennaisinta on lähinnä se, ettei runkkaaminen estä elämästä tavallista arkea.
Penis kasvaa erektiossa ja näin ollen myös peniksen päässä oleva terskakin paisuu ja kovenee. Et maininnut, millä tavoin terska muuttuu ennen siemensyöksyä, mutta ulkonäköön liittyvät muutokset ovat yksilöllisiä ja kyseessä ei luultavasti ole mikään vaarallinen muutos. Jos asia kuitenkin mietityttää, kannattaa tällaisessa tilanteessa jutella tarkemmin vielä terveydenhoitajan kanssa. Myös peniksessä olevasta mustelmasta voit jutella terveydenhoitajan kanssa, mikäli mustelma ei häviä itsestään. Luultavasti alue on joutunut kovalle rasitukselle ja pienet pintaverisuonet ovat katkenneet, kuten muihinkin kehon osiin tulevissa mustelmissa.
Peniksesi toimii hyvin, vaikka siemennesteen määrä ja koostumus vaihtelisikin. Monesti useamman siemensyöksykerran jälkeen määrä on ihan luonnollisesti vähäisempi ja tästä ei tarvitse olla huolissaan.
Omaa kehoaan kannattaa kuunnella ja jos jokin tuntuu hyvältä voi kyseistä toimintoa jatkaa ja jos jokin tuntuu epämiellyttävältä, kannattaa toiminto lopettaa. Lisätietoa runkkaamisesta löydät vielä täältä.
Maija Nieminen