Missä ja miten testosteronitaso voidaan mitata? Epäilen, että se on...
Missä ja miten testosteronitaso voidaan mitata? Epäilen, että se on minulla alakantissa. Aamuerektiot ovat hävinneet, ja on ollut pitemmän aikaa sellainen vetämätön olo. Illalla väsyttää enemmän kuin ennen, ja vaikka yön olisi nukkunut hyvin, on aamulla vaikeuksia jaksaa nousta. Ruokavaliossani ei ole vikaa, eikä elämäntavoissani. Olen kaikin puolin terve, ja liikuntaa harrastan toista tuntia päivässä. Voimani vain ovat ehtyneet.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että tarkkailet terveyttäsi ja pidät huolta elämäntavoistasi. On tosiaan hyvä tutkituttaa, mikä tilanteesi taustalla on. Tähän parhaimman vastauksen antaa lääkäri, joka voi tutkia tarkemmin, olisiko kyseessä hormonivaje. Lääkäri voi myös lähettää sinut testauttamaan verikokeella testosteroniarvosi, mitään muuta ei yleensä tilanteen tarkastamiseksi vaadita. Myös yksityisellä puolella on mahdollista päästä tutkituttamaan omat testosteroniarvonsa ja tämä onnistuu ihan esimerkiksi netin kautta varaamalla ajan näytteenottoon. Näyte tulee antaa aamulla ennen kello kymmentä, sillä testosteroniarvot vaihtelevat vuorokauden mittaan jonkin verran. Toivottavasti syy tilanteesi taustalla selviää ja jaksat taas jatkossa.
Neuvonnan tiimi