Mistä tietää onko oman alapään mittasuhteet normaalit? Esim.naisena minkä kokoinen...
Mistä tietää onko oman alapään mittasuhteet normaalit? Esim.naisena minkä kokoinen vagina on normaali. Entä häpyhuulet ja klitoris. Ja emättimen aukko…kun ei ole vertailukohtia. Mikä/mitkä vaikuttaa näihin ominaisuuksiin. Geenitkö niinkö muuhunkin ulkonäköön?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kehon anatomia on kaikilla yksilöllinen. Ei ole olemassa yhtä normaalia, vaan erilaisia variaatioita. Geeniperimä vaikuttaa kehon mittasuhteisiin, niin kuin arvelitkin. On tosiaan harmillista, ettemme näe esimerkiksi terveystiedon tai biologian opetustilanteissa kuvia erilaisista sukuelimistä, jotta saisimme nähdä kuinka monenlaisia niitä onkaan. Esimerkiksi penikseen verrattuna vulva on vieläpä piilossa jalkojen välissä, niin ettei sitä ole helppo nähdä. Omaan vulvaan kannattaakin tutustua peilin kanssa.
Emätin on pituudeltaan usein n. 6-12 cm, se on kuitenkin sentyyppistä kudosta, joka muovautuu ja joustaa esimerkiksi kiihottuessa tai synnyttäessä. Emättimen aukko ei ole avonainen aukko, sekin joustaa, jos emättimeen asettaa jotakin. Klitoriksesta pieni osa on näkyvissä. Tuota näkyvää osaa sanotaan joskus häpykieleksi ja niin ikään sekin voi olla eri kokoinen eri ihmisillä. Kiihottuessa klitorikseen pakkautuu verta ja se paisuu samaan tapaan kuin penis.
Niin sisemmät kuin ulommat häpyhuulet voivat olla hyvin eri kokoisia ja muotoisia, osalla pienemmät ja osalla suuremmat. On tavallista, että sisemmät häpyhuulet näkyvät ulompien häpyhuulten välistä tai jäävät niiden väliin piiloon. Eri puolet eivät myöskään ole identtiset, vaan puolieroja on kaikissa kehonosissa. Toinen häpyhuuli voi siis olla toista isompi ja eri muotoinen.
Meillä ihmisillä on tapana vertailla itseämme muihin, se on inhimillistä, vaan ei välttämättä aina tarpeellista. Kehon osien ulkonäköä tai kokoa merkityksellisempää usein voi olla se, kuinka niistä saa esimerkiksi mielihyvää, nautintoa tai muita tuntemuksia.
Jos jokin kehonosa tuntuu kipeältä tai sen toiminnassa tai ulkonäössä on jotakin poikkeavia muutoksia, on hyvä kysyä asiasta lääkäriltä tai terveydenhoitajalta.
Voit lukea tarkemmin vaginasta tästä artikkelistamme.
Oona Turunen