Mitä tehdä, jos mies, jota tapailen tuntee tyypin jonka kanssa...
Mitä tehdä, jos mies, jota tapailen tuntee tyypin jonka kanssa joskus ollut aiemmin seksiä/seksiviestittelyä. Pelkään, että leimaudun ”lutkaksi” ja että minut jätetään, jos asia selviää.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Monet tunteet ovat ymmärrettäviä tilanteessasi, vaikkakaan seksi(viestittely) toisen kanssa ei oikeuta ketään leimaamaan sinua lutkaksi. Monet voivat kuitenkin tilanteessasi kokea vaivaannuttavia tunteita ja käydä mielessään kaikenlaisia kauhuskenaarioita läpi, etenkin, jos uusi suhde on vielä tuore.
Ovatko tämä tapailemasi mies ja entinen seksikumppanisi hyviäkin tuttuja? Mikäli eivät, voi olla hyvinkin mahdollista, ettei asia edes tule esiin. Tilanne on ollutta ja mennyttä ja nyt teillä molemmilla on uusi vaihe elämässänne.
Vaikka henkilöt olisivatkin hyviä ystäviä keskenään, on silti aivan mahdollista, ettei asia tule esiin, sillä monet kunnioittavat entisiäkin seksikumppaneitaan niin, ettei aiemmista suhteista ole tarvetta mainita kavereille. Monesti myös ikä tuo mukanaan rauhallisuutta tarkastella asiaa monesta näkökulmasta.
Jos siis kumppanisi saisikin tietää edellisestä suhteesta, voi se olla hänelle aivan yhdentekevää. Tämä hetki on tärkeintä ja menneisyyttä ei saa takaisin. Jos olitte kummatkin sinkkuja seksisuhteessa olessanne ja tämä uusi mies ei ollut ns. kuvioissa mukana, ei hänellä ole myöskään oikeutta suuttua sinulle, vaikka asia tuntuisikin hänestä ensin oudolta. Huomioitavaa on myös se, että tämä kaveri on samalla tavalla vastuussa tilanteesta, joten mennyttä ei voi periaatteessa kokonaan edes sälyttää harteillesi. Jos kyse oli pelkästä seksisuhteesta, voit korostaa sitä, että olisit nyt kiinnostunut kokonaisvaltaisemmasta ihmissuhteesta ja että toivoisit yhteistä tulevaisuutta, jos siihen on mahdollisuus.
Et ole siis tehnyt mitään väärää. Koska asia painaa sinua, olisi hyvä, että sinulla olisi jokin keino purkaa ajatuksiasi sinulle mieleisellä tavalla. Lisäksi jutteleminen jonkun kaverin kanssa voi auttaa lieventämään pelkoja. Myös me olemme täällä niin sinua kuin teitäkin varten, mikäli asia hiertää välejänne. Voit(te) soittaa neuvontapuhelimeemme, jossa kyseisestä tilanteesta on mahdollisuus jutella sitten vähän syvällisemmin. Toivottavasti asia ei enää pelota niin paljon kuin aiemmin. Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle.
Maija Nieminen