Mitä tehdä kun kumppanin ja omat seksihalut eivät kohtaa. Itse...
Mitä tehdä kun kumppanin ja omat seksihalut eivät kohtaa. Itse haluaisin seksiä muutan kerran viikossa ja tyttöystävälläni ei ole oikein haluja ollenkaan. En halua painostaa kumppaniani seksiin mutta samaan aikaan itse en saa sitä läheisyyttä ja kiintymystä jota kaipaan. Olemme puhuneet asiasta kahdestaan ja en oikein tiedä mitä tehdä tilanteessani. Tunne ettei kumppanini halua minua on todella ahdistava vaikka tiedän että se johtuu siitä ettei hän halua harrastaa seksiä ylipäätänsä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla, että koet ahdistusta tilanteessasi etkä saa sinulle tärkeitä hellyydenosoituksia. Hienoa, ettet kuitenkaan painosta kumppaniasi. Elämän varrella on yleistä kohdata aikoja, jolloin halut ovat eriparisia. Kuten mainitsitkin, joillakin tilanne saattaa olla myös niin, että toinen on halunnut jo suhteen alusta enemmän/vähemmän seksiä. Halukkuuteen voivat vaikuttaa monet eri tekijät, kuten esimerkiksi stressi, väsymys, sairaudet, lääkkeet tai hormonaaliset syyt.
Seksuaalisuus on herkkää osa-aluetta ihmisen elämässä. Kuvaamasi tuntemukset ovat luonnollisia ja torjutuksi tuleminen saattaa vaikuttaa omaan minäkuvaan ja henkiseen hyvinvointiin tilanteen pitkittyessä. Millaista yhteiselonne muilla elämän osa-alueilla on? Onko välillänne toisenlaista läheisyyttä? Kosketuksen/muun läheisyyden ei tarvitse aina johtaa seksiin, mutta sen avulla voi osoittaa huomiota toiselle.
Kerroit, ettei kumppanisi halua harrastaa seksiä ylipäätänsä. Onko hän tarkemmin avannut tilannettaan ja toiveitaan parisuhteen sekä tulevaisuuden suhteen? Joskus ihminen voi kokea itsensä esimerkiksi aseksuaaliksi, eli henkilöksi, joka kokee vain vähän, tai ei lainkaan, seksuaalista vetovoimaa toisia kohtaan. Henkilö voi silti haluta esimerkiksi romanttisen suhteen tai läheisyyttä. Seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvät seikat ovat kuitenkin aina henkilön itsensä määriteltävissä eikä kukaan ulkopuolinen henkilö voi määritellä, miten joku kokee oman seksuaalisen suuntautumisensa tai toteuttaa seksuaalisuuttaan. Haluttomuuden taustalla olevat syyt ovat aina yksilöllisiä ja saattavat olla usein monen tekijän summa.
Hienoa, että olette jollakin tasolla pystyneet juttelemaan tilanteestanne. Avoin keskusteluyhteys on tärkeä asia ja sitä on hyvä vaalia. Koska tilannetta voi olla hankalaa käsitellä yhdessä, voisi teitä hyödyttää soittaminen neuvontapuhelimeen tai ajanvaraus seksuaalineuvojan vastaanotolta. Yhteystiedot löydätte täältä. Asiaa on mahdollista käsitellä myös yksin, jos se tuntuu luontevammalta vaihtoehdolta. Toivottavasti löydätte jonkin teille sopivan auttamismuodon. Kaikkea hyvää jatkoon.
Neuvonnan tiimi