Mitä uutta!?
Hei, viis siitä miten löytyi, mutta löysin peräsuolestani pienen ihonalaisen pallon… Mahtaako olla mahdollisuutta kasvaimelle?
Se on sellanen hiukan kipeä ja liikkuva, suunnilleen ison herneen kokoinen pallura, ja alkoi hiukan pelottaa.
Mikä mahtaa mahdollisesti olla.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Peräsuolessasi löytynyt ”pallura” voisi olla polyyppi tai peräpukama. Kummatkin ovat vaarattomia, mutta asia on hyvä varmistaa lääkärillä.
Polyypit ovat limakalvon pieniä pullistumia, jotka harvoin aiheuttavat vaivaa tai ongelmia. Peräpukamat puolestaan ovat laajentuneita peräaukon laskimoita. Niihin liittyvät vaivat ovat yleisiä ja yleensä itsestään paranevia. Pukamien tyypillisin oire on, että ne vuotavat ulostaessa hieman verta ja saattavat aiheuttaa kutinaa tai kipua peräaukon suulla.
Kehoon ilmestyneet ”pallurat” tulisi kuitenkin tarkistaa lääkärin vastaanotolla, jotta selviää onko tarvetta lisätutkimuksille. Lääkäriin menoa ei kannata liikaa jännittää, sillä nämä ovat heille normaaleja ja jokapäiväisiä asioita tutkittavaksi.
Veera Mäkinen