Mitä voisin tehdö kun olen kokenut useita epäonnistumisia esim erektioni...
Mitä voisin tehdö kun olen kokenut useita epäonnistumisia esim erektioni ei pysy seksin aikana joskus ja siitä tuullut kova epäonnistumisen pelko ja se vaivaa

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuvailemasi tilanne on tuttua monelle muullekin, joten et ole tilanteessasi yksin. Jännitys ja epäonnistumisen pelko sekä niistä johtuvat suorituspaineet saattavat aiheuttaa erektiovaikeuksia. Tämä on yleistä ja sitä ei tarvitse hävetä. Erektiokyky on herkkä erilaisille stressitekijöille ja siksi esimerkiksi jännittävissä tai stressaavissa tilanteissa penis voi tahdosta riippumatta veltostua joko ennen seksiä tai seksin aikana. Monesti tilanteesta saattaa syntyä myös ikävä kierre, jossa uuden erektion aikana pelkää peniksen veltostuvan, kuten aiemmalla kerralla. Pelko ja stressi taas vaikeuttavat erektion ylläpitämistä ja näin kierre on valmis.
Et maininnut, pysyykö sinulla masturboidessasi erektio yllä? Pystytkö saamaan uuden erektion sen jälkeen, kun aiempi erektio on laskenut vai pilaako tapahtunut tunnelman kokonaan? Näitä miettimällä voi hieman eritellä oman tilanteensa syitä ja ratkaisukeinoja. Erektiokyky ei ole miehen mitta, vaikka monesti asia saatettaisiinkin kokea niin. On hyvä muistaa, että seksuaalista nautintoa on mahdollista tuottaa toiselle muutenkin kuin peniksellä. Jos erektio laskee, voi pitää pienen tauon tai jatkaa toisenlaisia hyväilyjä käsin, suulla tai leluilla ja luottaa siihen, että hetken päästä erektio saattaa syntyä uudestaan. Hyväilyjä ei siis tarvitse lopettaa, vaikka erektio hetkeksi katoaisikin. Tärkeintä on keskittyä tilanteen nautinnollisuuteen; jos jokin tuntuu hyvältä, kannattaa toimintaa jatkaa ja päinvastoin.
Erektiovaikeudet voivat horjuttaa omaa itsetuntoa ja vaikuttaa negatiivisesti myös omaan seksielämään ja ihmissuhteisiin. Omasta tilanteestaan ja sen aiheuttamista tunteista on tärkeää puhua seksikumppanilleen. Jutteleminen hälventää pelkotiloja ja rento tunnelma karkottaa jännitystä. Olette tässä yhdessä ja siksi voitte myös tiiminä miettiä, millainen tapa toteuttaa seksuaalisuuttaan olisi teille sopivin. Tällaisissa tilanteissa on mahdollista kumppanin tuen lisäksi saada myös muuta keskustelutukea. Yksin ei näitä asioita tarvitse ratkaista ja siksi sinua voisikin auttaa neuvontapuhelimeen soittaminen tai ajan varaaminen seksuaalineuvojan vastaanotolta. Yhteystiedot löytyvät täältä. Tarvittaessa myös lääkäriltä on mahdollista saada vielä enemmän tietoa omaan kehoonsa ja siten myös tilanteeseensa liittyen. Mitään noloa asiassa ei ole, joten toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon. Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi