Mitä vuotoa??
Hei. Tämä on vaivannut minua nyt jo aika monta vuotta. Usein kun nousen esim penkiltä penkille jää märkä läntti, ja alushousuni ovat kosteat muutama minuutti niiden vaihdon jälkeen. Vuoto ei haise miltään eikä ole mitenkään näkyvää tai paksua mutta hieman häiritsevää kun AINA joutuu katsoa tuolille noustessaan ettei kukaan huomaa märkää länttiä..

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Harmi kuulla, että olet jo pitkään kokenut vaivaa kertomastasi.
Vagina on hienolla tavalla itsepuhdistuva. Valkovuoto ”huuhtelee” sinne kuulumattomat bakteerit ja lian pois, jolloin emätintä ei tarvitse pestä sisältäpäin. Vuodon määrä on erilainen eri ihmisillä ja vaihtelee yleensä myös kuukautiskierron mukana, ollen usein runsaimmillaan kierron puolivälissä. Myös sen koostumus ja tuoksu vaihtelevat yleensä kierron mukana.
Nuoruusiässä valkovuodon eritys on usein runsaampaa kuin myöhemmin. Toisilla se tosiaan on luonnostaan noinkin runsasta kuin kuvaat, eli voi ihan jättää märän läntin penkille vaatteiden läpi. Mitään hävettävää tässä ei ole, mutta voi ymmärrettävästi olla epämiellyttävää itsellesi. Todennäköisestihän kuvaamasi kaltainen vuoto kuivuu pian jo näkymättömäksi, mutta ei varmastikaan ole mukavaa joutua asiaa noin miettimään.
On ihan yleistä, että vuoto kastelee pikkuhousut pian niiden vaihdon jälkeen. Puuvillaisia pikkuhousuja on tästä syystä parempi käyttää, kuin keinokuituisia, jotka kuivuvat hitaammin ja ovat muutenkin epämiellyttävämmän tuntuiset märkänä.
Se, ettei vuotosi haise miltään ja on juoksevaa ja ollut tällaista jo vuosia viittaa siihen, että tuskin mistään terveydellisestä ongelmasta on kyse. Halutessasi voit toki käydä asian tarkistuttamassa esimerkiksi soittamalla terveysasemallesi, jonne voit saada lähetteen valkovuodon näytettä varten. Näytteestä voidaan varmistaa ettei kyseessä ole hiiva- tai bakteeritulehdus, jotka voivat aiheuttaa runsasta valkovuotoa.
Pikkuhousunsuojia ei suositella päivittäin käytettäväksi, mutta voisit ihan huoletta käyttää niitä silloin tällöin kun haluat varmistua, ettei vuoto tule läpi. Tämä voisi lisätä mielenrauhaasi ja tuoda varmuutta tärkeisiin hetkiin, jolloin haluat olla asiaa miettimättä.
Toivottavasti vastauksesta oli apua ja olethan uudelleen yhteydessä meihin tai vaikka terveydenhoitajaan, jos mietit vielä seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä. Hyvää jatkoa!
Sonja Vesanen & Maria Vihlman