Miten voisi päästä eroon seksiin liittyvistä kielteisistä ennakkoluuloista ja rajoista...
Miten voisi päästä eroon seksiin liittyvistä kielteisistä ennakkoluuloista ja rajoista seksin suhteeen? Olisi hyvä, jos olisi valmis kokeilemaan kaikkea, eikä miettisi ollenkaan esim. oman kehon hajuja tai makuja vaikkapa pyllyreiän alueella, tai että ovatko rinnat kumppanin mielestä riittävän houkuttelevat.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Moni muukin pohtii samanlaisia asioita kanssasi. Mielessä pyörivät erilaiset huolikuvat omasta olemuksesta voivat vaikuttaa heikentävästi omaan hyvinvointiin ja seksuaalisen nautinnon kokemiseen. Vaikka itsellä olisikin negatiivisia ajatuksia tai pelkoja ulkonäöstään, maustaan tai hajustaan, ei se tarkoita, että kyse olisi faktasta. Todellisuudessa seksikumppanisi saattaa suhtautua paljon arvostavammin ja lempeämmin kehoasi kohtaan kuin itse ajattelisit.
Et maininnut, tuleeko sinulle samanlaisia ajatuksia mieleen mahdollisen itsetyydytyksen yhteydessä? Mikäli koet, että sinua pidättelevät kuvaamaasi asiat, voit yrittää lähteä purkamaan tilannettasi toisesta näkökulmasta. Sen sijaan, että miettisit ulkoisia seikkoja, voit pohtia, mitä mikäkin kehosi osa mahdollistaa. Esimerkiksi rintojen ei tarvitse olla täydelliset, etteikö niiden kosketteleminen tuottaisi nautintoa. Seksiin kuuluvat myös erilaiset hajut ja maut, jotka monesti saattavat jopa kiihottaa toista osapuolta, vaikkei sitä itse uskoisikaan. Olet kokonaistaideteos ja siksi omasta kehostaan voi ajatella ystävällisiä ja kiitollisia ajatuksia, vaikka jokin seikka siinä harmittaisikin joskus.
Mikäli ystävällisyys itseään kohtaan on vaikeaa seksin aikana, voit yrittää palauttaa mieleesi sellaisia arkisia hetkiä, joissa olet ollut tyytyväinen kehoosi. Voit miettiä, miten olet toiminut noissa tapauksissa ja pohtia, voisiko kyseisissä tilanteissa olevia keinoja sovittaa käyttöön seksissä. Itsetunnon kasvamisen ja positiivisen minäkuvan kautta on mahdollista päästä eroon mainitsemistasi kielteisistä ennakkoluuloista. Monesti myös iän myötä tilanne voi tasapainottuakin ja seksuaalista itseluottamusta saattaa tulla itsestään lisää elämänkokemuksen myötä.
Seksuaalisista rajoista puhuttaessa on tärkeää huomioida, että omat rajat myös suojaavat mieltä ja kehoa vahingoittumiselta. Kaikkea ei tarvitse olla valmis kokeilemaan. Omia rajoja saattaa olla mahdollista siirtää hieman taaemmas, mutta on tärkeää myös seurata omia tuntemuksiaan sekä kehonsa viestejä ja edetä vain silloin, kun ajatus jostakin uudesta tuntuu hyvältä. Kumppanin kanssa onkin tärkeää keskustella omista tunteistaan ja huolistaan. Voitte yhdessä miettiä, millaiset asiat tuntuisivat seksiä harratettaessa molemmista miellyttäviltä ja mitkä eivät. Jokaisen ihmisen seksuaalisuus on omannäköistään ja tätä asiaa ei tarvitse hävetä tai peitellä jutellessaan tuntemuksistaan.
Yksin ei tarvitse tällaisia asioita ratkoa, joten jos yhtään siltä tuntuu, olet tervetullut juttelemaan kanssamme joko neuvontapuhelimeen tai seksuaalineuvojan vastaanotolle. Autamme sinua mielellämme lisää ja myös mahdollisen kumppanin kanssa on sallittua olla meihin yhteydessä. Yhteystietomme löydät täältä. Halutessasi voit lisäksi tutustua Mielenterveystalon Seksuaalisuuden omahoito-oppaaseen.
Neuvonnan tiimi