Miten voisin kertoa uudelle kumppanille mahdollisesta HPV-tartunnasta? Entä voiko itse...
Miten voisin kertoa uudelle kumppanille mahdollisesta HPV-tartunnasta? Entä voiko itse virus olla poistunut kehostani, vaikka suussani on vielä näkyvä papillooma? Kyse ei ole kondyloomasta

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
HPV eli ihmisen papilloomavirus on huomattavan yleinen ja noin 80% kaikista seksielämänsä aloittaneista saa HPV-tartunnan elämänsä aikana. Tilastojen valossa on siis hyvinkin mahdollista, että uusi kumppanisi miettii samaa kysymystä kuin sinä nyt.
Useimmat eivät tiedä saaneensa HPV-tartuntaa ja on tavallista, että kehon oma immuunipuolustus parantaa viruksen itsekseen muutaman vuoden kuluessa. Joillakin virus voi aiheuttaa oireita pidempään, ja tällöin lievittävä hoito suunnitellaan lääkärin kanssa. Lisätietoa viruksesta löydät täältä.
Uuden kumppanin kanssa on luontevaa keskustella ylipäätään mahdollisista seksitaudeista ja niiltä suojautumisesta ennen seksuaalista kanssakäymistä. Kondomin ja suuseksisuojan käyttö on tehokkain tapa estää seksitauteja tarttumasta siitäkin huolimatta, että esimerkiksi HPV:n kohdalla suoja ei ole täydellinen.
Seksiteitse tarttuvat taudit ovat hyvin yleisiä, eikä niissä ole mitään hävettävää. Seksitaudeista keskustelu osoittaa vastuullisuutta ja rohkeutta ja voit olla ylpeä siitä, että haluat edetä asiassa tavalla, joka huomioi kumppanisi.
Suussa esiintyvästä papilloomasta kannattaa jutella tarkemmin sinua hoitavan lääkärin kanssa, ellet ole niin jo tehnyt.
Maria Vihlman