Miten voisin uskoa olevani haluttava
Olemme olleet pitkälti toistakymmentä vuotta yhdessä, lapsetkin jo kouluikäisiä. Vaippavaiheista siis selvitty hengissä ja jotenkin tolkuissaan. Kummallakin meistä on nyt työelämässä paineista, eikä aikaa riitä lasten menojen ja aktiviteettien jälkeen oikein mihinkään kahdenkeskiseen. Emme ehdi, emmekä jaksa.
Olemme puolisoni kanssa molemmat perusliikunnallisia, hän vielä enemmän, osin myös ammattinsa takia. Pari viime vuotta on arki kuitenkin ollut niin hektistä, ettei edes kuntoiluun ole ollut aikaa, eikä energiaa. Ja se näkyy peilikuvassa, etenkin minulla. Puolisoni on kommentoinut, etteivät muuttuneet muotoni ”häntä haittaa”. Tiedän hänen kuitenkin arvostavan kireyttä ja kiinteyttä ihmiskehossa. Tai ainakin nuo ominaisuudet ovat aina saaneet hänet kommentoimaan näkemiään ihmisiä myönteisin sanakääntein.
Olen pikkuhiljaa tullut epävarmaksi itsestäni. En tiedä, olenko enää ollenkaan haluttava kumppanini silmissä, vaikka hän sanookin, ettei ”häntä haittaa” – olenko sitä omasta mielestänikään. Toisaalta minua on alkanut kiusata ajatus pinnallisuudesta ja ulkonäkökeskeisyydestä. Mietin, onko puolisoni minusta, todellisesta sisimmästäni koskaan oikein välittänytkään, vai onko hänen kiinnostuksensa liittynyt vain ulkoiseen olemukseeni, joka on muisto vain. Kaikki tämä näkyy myös makuuhuoneessa. En tiedä, haluanko enää edes näyttäytyä puolisolleni löysine lihoineni. Eikä tähän oravanpyörään tai noidankehään nyt ihan heti muutostakaan ole näkyvissä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit siinä pitkän parisuhteenne ja elämänne kulusta ja huolesta, joka kohdistuu itseesi ja haluttavuuden kokemukseen. Hienoa, että rohkenit ottaa yhteyttä, että saisit apua ajatuksiesi selvittämiseen.
Lapset ovat aarteita, jotka kaikessa rikkaudessaan myös vievät paljon voimavaroja vanhemmilta. Kiireisen työelämän, vanhemmuuden ja parisuhteen yhdistelmä on usein todella vaikea yhdistelmä. Jossakin välissä pitäisi vielä löytää aikaa itselleen. Käytännössähän yleensä ensimmäinen, josta karsitaan ja joka jää huomiotta, on oma itse, sen jälkeen parisuhde.
Raskaus, synnytys ja äitiys voivat muokata naisen suhtautumista itseensä, niin positiivisessa kuin negatiivisessakin mielessä. Naiseuden ja oman itsensä merkitys saattaa useilla jäädä huomiotta tai unohtua kokonaan, koska lapsen tarpeet laitetaan omien edelle. Pelko siitä, että puoliso ei enää halua seksuaalisesti, kun naisesta on tullut äiti on on naisilla hyvin yleinen.
Kerroit, että miehesi on sanonut sinulle, että häntä ei haittaa vartalosi ja muuttuneet muotosi, mutta et tiedä uskotko häntä ja pohdit onko hän koskaan edes välittänyt sinusta. Osaatko sanoa, mistä nämä ajatuksesi juontuvat, onko miehesi osoittanut joskus epäluottamusta sinua kohtaan? Kirjoitit myös, että miehesi on positiivisessä mielessä kommentoinut urheilullisia vartaloita. On tavallista, että ihailemme esimerkiksi julkisuuden henkilöitä tai ihmisiä, joita emme tunne ja kommentoimme vapaasti heidän ulkonäköään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että todellisuudessa haluaisimme sellaisen ihmisen vierellemme. Media luo illuusioita siitä millainen ihmisen tulisi olla ja miltä tämän ideaalimaailmassa tulisi näyttää. On kuitenkin hyvä muistaa, että median luoma kuva on kovin yksipuoleinen ja usein kaukana todellisuudesta.
Miten siis voimme kokea itsemme haluttavaksi? Luulen, että tärkeintä on oman itsensä arvostus. Palaan edelliseen kappaleeseen, jossa puhuin äitiydestä ja siitä, kuinka moni nainen unohtaa itsensä. Kun unohtaa itsensä, myös lakkaa arvostamasta. Miten sitten voi löytää itsensä uudestaan? Yksi tapa voisi olla mielihyvän kautta. Voimme miettiä mistä pidämme ja mikä itsestä tuntuu hyvältä. Se voi olla kuppi kahvia, hyvä kirja, uudet alusvaatteet tai mitä tahansa, kunhan se saa tuntemaan itsensä hyväksi. Suomalaiselle luonteelle on tyypillistä vähätellä positiivisia asioita ja korostaa negatiivisia, luultavasti tämä johtuu siitä, että olemme äärimmäisen nöyrää kansaa ja ylpeys ei kuulu kultuurissamme hyveisiin. On kuitenkin tärkeää aika ajoin muistuttaa itselleen omista hyvistä ja ihanista piirteistä, joista on ja kuuluu olla ylpeä.
Kerroit, että olette perusliikunnallisia, mutta hektisen elämän vuoksi, liikkuminen on jäänyt vähemmälle. Liikunnalla on tutkitusti ollellinen vaikutus ihmisen myönteiseen kehonkuvaan, itsetuntoon ja näin ollen seksuaalisuuteen. Monet kokevat, että esimerkiksi tanssi ja jooga ovat auttaneet oman seksuaalisuuden takaisin löytämisessä. Liikkua voi yksin, mutta myös yhdessä. Yhteinen uusi tai vanha harrastus puolison kanssa voi tuoda suhteeseen uutta virtaa ja auttaa löytämään yhteyden. Liikkuessa on usein myös helpompi puhua vaikeammistakin asioista, kuten omista peloistaan ja ajatuksistaan liittyen paristuhteeseen tai elämään yleensä. Yhtenä oleellisena mielihyvän tuottajana ja yhteyden luojana omaan itseen, joka usein jää vähemmälle parisuhteessa on sooloseksi. Mieli ja keho kulkevat tiiviisti käsi kädessä ja jos toinen ei voi hyvin, on sillä vaikutusta myös toiseen.
Seksiin liittyy myös paljon ulkoapäin tulevia paineita. Media, lapset, työstressi johtavat helposti juuri oravanpyörään, kuten viestissäsi tilannetta kuvailit. Seksistä tulee suoritus, johon ei liity välttämättä intohimoa juurikaan. Pitkän parisuhteen aikana huuma ja kiihko saattavat hiipua, mutta ne ovat täysin mahdollisia saada uudelleen liekkeihin. Seksi ei välttämättä ole samanlaista kuin ennen, mutta se ei tarkoita että se olisi huonompaa. Tärkeää on avoin kommunikaatio kumppanin kanssa. Yhdessä rauhassa käydyt keskustelut siitä, mistä kumpikin pitää, ja mitä seksiltä ja parisuhteelta toivoo, usein vähentävät stressiä ja saattavat jo itsessään lisätä seksihaluja. Ajanpuute on yleinen ongelma, mutta tosi asia kuitenkin on, että aikaa ei kalenteriin tule, jos sitä ei sinne itse järjestä. Nämä ovat vaikeita valintoja, mihin kukakin haluaa ja on valmis panostamaan ja mitkä asiat priorisoidaan. Vahva ja toimiva parisuhde on usein perheen kivijalka. Voisitte miettiä puolisosi kanssa, onko arjessanne asioita, joita voisitte karsia ja käyttää jäljelle jääneen ajan yhdessä, kahdestaan.
Olisiko edellä mainituista asioista mitään sellaista, jota sinä voisit hyödyntää omassa arjessasi?
Monet parisukunnat hyötyvät myös pari- ja seksuaaliterapiasta, jossa käydään usein yhdessä, mutta käydä voi halutessaan myös erikseen. Jos ajatus terapiasta tuntuu vielä vaikealta, voit soittaa neuvontapuhelimeemme anonyymistä. Täältä löydät puhelinneuvonnan numeron ja soittoajat.
Raisa Hyväri & Oona Turunen