Moi
Nii ku oon jo 7.lk nii mul ei oo viel menkkoija mun rinnat on tosi pienet mut sit mun häpykarvotus on alkanu kasvaa ja mul on mua 2v nuorempi kaveri jol on jo menkat ja sil on nii isot rinnat et se voi käyttää rintsikoita nii miks mul murrosikä ei oo viel alkanu kunnol? Kiitos jo valmiiks :3

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi, kiva että löysit palstamme.
Jokainen meistä ihmisistä kehittyy yksilöllisesti omaan tahtiinsa. Tätä on välillä vaikea muistaa ja itseään tulee helposti vertailtua muihin, vaikka eri tahtiin kehittyminen on luonnollinen juttu. Jokainen on yksilöllinen myös murrosiän läpikäytyään ja aikuisillakin esimerkiksi rintojen koko ja karvoituksen määrä vaihtelevat yksilöllisesti.
Tytöillä murrosiän merkittävimmät muutokset ajoittuvat noin ikävuosien 11-15 välille. Murrosiän muutoksiin kuuluvat muun muassa mainitsemasi rintojen kasvu ja karvoituksen kehittyminen. Murrosikään kuuluu myös nopea pituuskasvuvaihe, josta käytetään yleensä nimitystä kasvupyrähdys. Kuukautiset alkavat usein vasta kasvupyrähdyksen jälkeen. Lisää tytön kehon muutoksista voit lukea täältä.
Kerrot olevasi 7-luokkalainen ja että jotkin murrosiän muutoksen ovat jo käynnistyneet. Voit vielä odotella rauhassa kuukautisten alkamista. Kasiluokan terveystarkastuksessa otetaan murrosikä huomioon, eli jos sinulla on vielä siinä kohtaa huolia niin voit ottaa ne rohkeasti puheeksi. Jos asia kuitenkin vaivaa mieltäsi niin kannattaa käydä juttelemassa koulun terveydenhoitajan kanssa jo ennen tarkastusta, jotta huolesi lievittyy.
Voit myös soittaa maksuttomaan neuvontaamme tai laittaa uuden kysymyksen, jos jokin nyt tai tulevaisuudessa mietityttää.
Marjo V. & Maria Vihlman