Moi! En tiedä onko tämä oikean aiheen kysymys… Nimittäin kuukautiset....
Moi! En tiedä onko tämä oikean aiheen kysymys… Nimittäin kuukautiset. Käytän leveimpiä, pisimpiä, siivekkeellisiä, imukykyisimpiä yösiteitä koko kuukautisten ajan(normaali kesto&vuoto), mutta silti tulee ohivuotoja sivuilta tai joskus edestä tai takaakin tai monesta suunnasta kerralla, ällöä. Vaikka side siis on tosi iso! Liikun kai liikaa. En halua tamponia tms. Onko olemassa kertakäyttöisiä ”alushousuja” joissa koko ”kangas”alue olisi imukykyinen ja täten ei voisi mennä mitenkään ohi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ei huolta, kysymyksesi on ihan ”oikeasta” aiheesta, sillä meiltä saa kysyä mitä vain esimerkiksi kehoon liittyen. Mukavaa kuulla, että sinulla ei pääpiirteissään ole huolta kuukautisten suhteen.
Ohivuodot voivat olla ärsyttäviä, mutta niitä tapahtuu monelle muullekin. Joskus voi olla helpompaa laittaa kaksi sidettä peräkkäin, mikäli tuntuu, että ohivuotoja tulee helposti. Myöskin tukevat alusvaatteet voivat olla avuksi, jotta pikkuhousut ja siten myös siteet eivät pääse niin helposti liikkumaan.
Markkinoilla on saatavilla mainitsemiasi kuukautisalushousuja, joilla voi korvata muut kuukautissuojat. Kerroit toivovasi kertakäyttöisiä alushousuja, mutta tällä hetkellä saatavilla on ”vain” kestomallisia. Tietynlainen ohivuodon mahdollisuus saattaa alushousuissa olla, mikäli kuukautiset ovat runsaat. Kerroit, ettet halua käyttää tamponia, mutta tarvittaessa kuukautisalushousuja voi käyttää myös kuukautiskupin tai tamponin kanssa. Malleja on saatavilla erilaisina ja eri imukyvyllä varustettuina. Harjoittelemalla kotona voi testata, minä vuotopäivänä kannattaa käyttää mitäkin mallia. Googlettamalla esimerkiksi ”kuukautisalushousut” tai ”menkkapikkarit”, voi löytää enemmän tietoa asiaan liittyen.
Et maininnut viestissäsi, tuleeko siteesi kerralla kovin nopeastikin täyteen. Jos vuodon määrä tai ohivuodot aiheuttavat sinulle hankaluuksia, kannattaa olla yhteydessä vielä lääkäriin, jonka avulla on mahdollista saada enemmän apua tilanteeseen liittyen. Tsemppiä, toivottavasti löydät sinulle sopivan kuukautisalushousumallin ja ohivuotoja ei enää tapahdu.
Maija Nieminen