Moi, häpeän jotenkin todella paljon, että olen antanut (suurimmaksi osaksi...
Moi, häpeän jotenkin todella paljon, että olen antanut (suurimmaksi osaksi sanallisen) seksuaalisen kaltoinkohtelun vaikuttaa minuun niin paljon. Mutta eikö niin, että saan tuntea mitä tunnen ilman, että tarvitsisi hävetä siitä? Enhän ole silti heikko, vaikka sanat ovatkin tavallaan satuttaneet minua niin paljon? En oikein kehtaa puhua tästä, koska se häpeä ottaa jotenkin sen vallan minkä seurauksena pysyn vain hiljaa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että uskalsit avautua sinua painavasta asiasta meille. Olet ottanut ison askeleen, mikä on rohkeasti tehty.
On luonnollista tuntea erilaisia tunteita ja kokea vaihtelevia mielialoja. Tilanne, jossa toinen rikkoo omia rajoja jollakin tavalla on usein yllättävä. Vastuu tällaisissa tilanteissa on aina tekijällä. Et ole heikko, vaikka sanat olisivatkin satuttaneet sinua; kyseessä on hyvin inhimillinen reaktio. Kaikki tunteet ovat sallittuja eikä niitä tarvitse hävetä.
Kerroit, ettet ole oikein kehdannut puhua asiasta kenellekään. On hyvin tyypillistä, että tekojen kohteena ollut tuntee häpeää tai syyllisyyttä. Toipumiseen voi tarvita joskus toisen ihmisen tukea ja tuen kanssa olo saattaa myös helpottua. Tuntuisiko sinusta turvalliselta ajatukselta jutella meidän kanssamme lisää nyt, kun olet ottanut jo ensimmäisen askeleen ja kertonut tilanteestasi täällä? Seksuaalineuvojan kanssa tapahtunutta olisi mahdollista käsitellä luottamuksellisesti juuri sen verran kuin itsestäsi tuntuu hyvältä. Myös neuvontapuhelimeen saa soittaa, jos haluat jutella täysin nimettömänä. Yhteystiedot löydät täältä. Lisäksi Nuorten Exit -sivuston kautta sinun on mahdollista löytää kattavasti lisätietoa ja apua tilanteeseesi. Et ole kokemustesi kanssa yksin ja sinua voisi auttaa myös meille aiemmin tullut kysymys ja siihen annettu vastaus.
Olet arvokas ja hyvä ihminen. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon. Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi