Moi, kiveksiini on ilmestynyt punaisia kutiavia näppylöitä. Minulla oli hetki...
Moi, kiveksiini on ilmestynyt punaisia kutiavia näppylöitä. Minulla oli hetki sitten syyhy joka on nyt hoidettu mutta edelleen kehon muut näpykät kutiavat myös. Voiko ne olla samoja näppylöitä kiveksissäni vai olisiko syytä huolestua?
– Pelokas

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia terveydestäsi. Syyhy on ikävä vaiva ja siksi onkin tärkeää hoitaa asia heti, kuten olet tehnytkin. Tärkeä osa syyhyn hoitoa on kaikkien perheenjäsenten samanaikainen hoito. Oireilevien henkilöiden kohdalla hoito tulisi toistaa 1-2 viikon päästä uudestaan. Myös alusvaatteiden ja lakanoiden vaihtamisesta sekä pesusta tulisi huolehtia hyvin. Ilmeisesti nämä mainitut vaiheet ovat suoritettu huolella ja elät tällä hetkellä tuota vaihetta, jossa syyhyä on hoidettu jo kahdesti.
Yleensä onnistuneenkin hoidon jälkeen iholla voi näkyä näppylöitä ja kutinaa voi ilmetä 2-4 viikkoa. Oireet johtuvat ihon tulehdusreaktiosta, josta ei yleensä tarvitse olla huolissaan. Kutinaa voi yrittää lievittää kortisonivoiteella tai klooriheksidiinivoiteella (esimerkiksi Sibicort).
Täysin varman vastauksen näppyjesi alkuperään voi antaa lopulta vain lääkäri. Jos siis oireet ovat jatkuneet jo pitkään tai ovat sietämättömiä, kannattaa aina kääntyä rohkeasti lääkärin puoleen. Näin asiaa ei tarvitse enää huolehtia ja saa itselleen mielenrauhan. Toivottavasti olosi olisi jo parempi ja tilanne helpottuisi pian.
Neuvonnan tiimi