Moi. Mieltäni vaivaa ilkeä muisto. Olin 20-vuotiaana kaverieni kanssa laivalla...
Moi. Mieltäni vaivaa ilkeä muisto. Olin 20-vuotiaana kaverieni kanssa laivalla juhlimassa ja päädyin loppuillasta nuolemaan 17-vuotiaan tytön kanssa. Olimme kummatkin humalassa, enkä silloin vielä juurikaan asiaa miettinyt. Nyt vanhempana muisto on palannut mieleeni eri valossa. Tiedän, että suojaikäraja on 16-vuotta (emmekä edes olleet sukupuoliyhdynnässä), mutta eniten minua mietityttää se, että tyttö oli humalassa. Asia kaduttaa minua, sillä tyttö oli alaikäinen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Monella meistä on nuoruudesta kokemuksia, joissa yhdistyy alkoholi ja seksuaalinen toiminta. Ei ole lainkaan tavatonta, että ensimmäinen seksi- tai suutelukerta on ollut humalassa. Et siis ole yksin asian kanssa. Nykyään seksuaalisuudesta, suostumuksesta ja alkoholin käytöstä puhutaan hyvin eri tavalla kuin vielä joitakin vuosia sitten.
Nuorena meillä ei ole samanlaista kykyä arvioida tekojamme kuin aikuisena. Nuoren toimintaan voivat vaikuttaa myös kaveripiirin kulttuuri sekä seksuaalikasvatus tai sen puute. Kuten mainitsit, niin sanottu suojaikäraja seksiin on Suomessa tällä hetkellä 16 vuotta. Suojaikärajalla halutaan suojella lapsia ja nuoria seksuaaliselta hyväksikäytöltä. Suojaikäraja on 18 vuotta, jos kysesssä on ns. auktoriteettisuhde, eli vanhempi osapuoli on esimerkiksi opettaja tai valmentaja.
Useat teinit ja nuoret voivat silti olla seksuaalisesti aktiivisia ikätovereidensa kesken, eikä tässä ole mitään väärää, jos tekeminen on kaikille osapuolille mielekestä ja vapaaehtoiseen suostumukseen perustuvaa, kuten seksuaalisen toiminnan aina kuuluisi olla.
Voisi sanoa, että useimmiten vanhempana viisastuu ja kokemuksista oppii. Onko sinun mahdollista tarkastella tätä muistoa menneisyyteen kuuluvana asiana, jossa toimit sen hetkisten taitojen mukaan? Nyt vanhempana voit keskittyä nykyhetkeen ja tulevaan, toimimalla sillä tavalla kuin sinusta tuntuu hyvältä ja vastuulliselta.
Neuvonnan tiimi