Moi, mulla piti alkaa pari päivää sitten kuukautiset, ja nyt...
Moi, mulla piti alkaa pari päivää sitten kuukautiset, ja nyt on kaikki kuukautisten oireet mutta menkkoja ei näy missään. Eihän boksereiden ja stringien läpi pysty tulemaan raskaaksi? Kauhea stressi nyt että olenko raskaana

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että tarkkailet terveyttäsi ja kehosi toimintoja. Raskaaksi voi tulla siinä tapauksessa, jos seksiä harrastetaan ilman ehkäisyä ja siemennestettä on päässyt emättimen limakalvoille. Vaatteiden läpi ei voi tulla raskaaksi, joten sen suhteen voit olla huoletta. Mikäli raskauden mahdollisuus olisi, tulisi kuukautisten myöhästyessä aina tehdä raskaustesti.
Joskus kuukautisten alkaminen voi heitellä useammallakin päivällä. Vuoden/vuosien mittaan saatat ehkä huomata, että jossakin kuussa kierto on aina lyhyempi/pidempi ja asian tietää jo etukäteen. Myös muut tekijät, kuten stressi, painon vaihteleminen tai runsas treeni suhteessa energiansaantiin voivat aiheuttaa epäsäännöllisyyksiä kuukautisissa. Onko sinulla ollut jotakin näitä osatekijöitä kuukauden aikana?
Toivottavasti kuukautisesi alkaisivat lähipäivinä. Jos kuukautisia ei kuulu lähiaikoina, mutta oireita edelleen on, kannattaa käydä vielä terveydenhoitajan luona. Kertomastasi päätellen, sinulla ei toivottavasti pitäisi olla mitään aihetta huoleen. Lisätietoa yhdyntään liittyen löydät(te) vielä täältä.
Maija Nieminen