Moi.Olen koukussa pornon katseluun ja masturboimiseen.Välillä onnistun lopettamaan muutamaksi viik...
Moi.
Olen koukussa pornon katseluun ja masturboimiseen.
Välillä onnistun lopettamaan muutamaksi viikoksi, mutta en pidemmäksi aikaa.
Muutenhan asiassa ei oikeastaan olisi ongelmaa, mutta masturboinnista tulee fyysisestikin huono olo.
Siitä tulee todella voimaton, väsynyt ja ns. tyhjä olo.
Muutaman päivän kun on masturboimatta, on todella paljon energisempi ja itsevarmempikin olo.
Haluaisin siis lopettaa kokonaan, miten voisin onnistua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sooloseksi ja pornon katselu on ok ja sallittua. Sooloseksin avulla voi tuottaa itselle nautintoa ja mielihyvää sekä tutustua omaan seksuaalisuuteen. Sooloseksin määrälle ei ole ylä- tai alarajaa, jokainen tekee sitä sen verran kuin itsestä tuntuu hyvältä tai on tekemättä lainkaan.
Emme osaa antaa kummoisiakaan neuvoja masturboimisen lopettamiseen kokonaan, sillä seksuaalineuvonnassa näemme sen olevan hyvin luonnollinen osa seksuaalisuutta. Sellaisia asioita, joista tulee itselle huono olo, ei tarvitse tehdä. Usein itselle sopiva sooloseksin määrä vaihtelee ja löytyy kokeilemalla. Joskus itsetyydytystä voi olla useammin ja joskus taas tulee pidempiä taukoja.
Jotta ihminen voisi kokonaisvaltaisesti mahdollisimman hyvin, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että nautintoa ja mielihyvää saisi monenlaisista asioista elämässä. Mistä muista asioista nautit sooloseksin ja pornon katselun lisäksi? Esimerkiksi liikunta, ystävien seura, erilaiset harrastukset ja omiin mielenkiinnon kohteisiin perehtyminen voivat tuoda iloa, energiaa, itsevarmuutta ja myönteistä sisältöä elämään.
Mainitset olevasi koukussa pornon katseluun ja masturboimiseen. Porno- tai seksiriippuvuudesta puhutaan yleensä silloin, kun seksikäyttäytyminen on pakonomaista ja siihen liittyy haittoja elämän eri osa-alueilla; esimerkiksi ihmissuhteet ja työ kärsivät sen seurauksena, että koko elämä pyörii pornon tai seksin ympärillä.
Kerrot ettei sinulla ole asian kanssa muuta ongelmaa kuin väsynyt ja voimaton olo masturboimisen seurauksena. On hyvin yksilöllistä ja myös eri tilanteissa vaihtelevaa, millainen olo runkkaamisen jälkeen on. On tavallista, että olonsa voi tuntea myös väsyneeksi eikä se itsessään viittaa millään tavalla riippuvuuteen.
Halutessasi voisit pohtia esimerkiksi seksuaalineuvojan kanssa, mihin sinun kokemasi voimaton, väsynyt ja ns. tyhjä olo sooloseksin yhteydessä voisi liittyä. Meihin voi olla yhteydessä esimerkiksi puhelinneuvonnan kautta. Keskustellen voisimme tarkemmin miettiä tilannettasi.
Oona Turunen