moi! oon 13v poika ja mua mietityttää et tykkäänköhän mä...
moi! oon 13v poika ja mua mietityttää et tykkäänköhän mä pojista… tytöt on iha kivoja mut aina ku nään jonku pojan vaikka ilman paitaa nii oikeesti niiku sulan… miten vois selvittää et onks homo tai jotai? oon parhaillaan ihastunu niiku ekaa kertaa ja seki on poika ja aina ku mietin sitä nii mul alkaa seisoo… onks normii vai?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan tavallista pohtia murrosiässä omaa seksuaalista suuntautumistaan. Seksuaalisuus on hyvin monimuotoinen asia ja siksi vastauskaan ei aina ole täysin selvä tai yksiselitteinen itsellekään. Ihastumiset kuuluvat elämään ja on myös ihan luonnollista, jos erektioita syntyy miettiessä jotain kivaa ihmistä. Tässä ei ole mitään pahaa ja tämä kaikki kuuluu aikuiseksi kasvamiseen.
Kukaan ulkopuolinen ei voi määritellä, onko ihminen homo vai ei, tämä asia on jokaisen itse määriteltävissä. Jotkut päättävät myös olla tarkemmin määrittelemättä omaa seksuaalista suuntautumistaan ja sekin on ihan sallittua. Ei hätää, vaikka ei vielä osaisi itselleen vastata, onko homo vai ei. Monesti kokonaiskuva omasta itsestään hahmottuu vasta ajan myötä, joten voi olla, että vaikka et juuri tänään osaisi vastata itsellesi kysymykseesi, voi jo viikon, kuukauden tai vuoden päästä asia tuntua selkeämmältä päässäsi.
Jos sinua kiinnostaa, voit halutessasi tutustua Setan sivuihin, joista löytyy vielä enemmän tietoa seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta sekä tarvittaessa erilaisista nuorten tuki- ja neuvontapalveluista. Myös jollekin läheiselle aikuiselle voi aina puhua, jos siltä tuntuu. Lisäksi meidän neuvontapuhelimeemme saa soittaa, jos kaipaa enemmän keskustelua tilanteeseen liittyen. Kaikkea hyvää sinulle jatkoon.
Maija Nieminen