Moi, oon 15v poika ja oon tässä hiljattain ollu 7kk...
Moi, oon 15v poika ja oon tässä hiljattain ollu 7kk parisuhteessa ja on ollu hyvät ja huonot ajat ja rakkautta on meillä molemmin puolin aika paljon. Mutta oon jo 3 kertaa ihastunu hetkellisesti (1-3pv) johonkin toiseen meidän suhteen aikana ja mua on jääny vaivaamaan että miksi käy näin ja onko tää normaalia? Oon varma siitä että yhä häntä rakastan vaikka muihin kiinnostunut ja aijan kanssa asia on unohtunut kun on voitu sopia asia. Haluan vaan tietää onko tää normaalia ja voisko nää välttää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ymmärrettävää, että tilanteesi on saanut sinut pohtimaan asioita ja onkin hienoa, ettet jäänyt yksin ajatustesi kanssa. Kaikki tunteesi ovat sallittuja, vaikka joskus omat ajatukset voivat aiheuttaa myös hämmennystä.
Ihastumisia saattaa tapahtua, vaikka olisikin parisuhteessa. Valitettavasti ihastumisia ei aina voi välttää ja siksi tällaista tapahtuu monelle muullekin. Usein ihastuminen menee itsestään ohitse ajan kanssa ja asialle ei tarvitse tehdä mitään. Ihastuessa saatetaan viehättyä jostakin tietystä yksityiskohdasta, taidosta tai esimerkiksi toisen henkilön tavasta toimia eri tilanteissa. Tuollaisissa tilanteissa voisi peilata, onko kyseinen seikka sellainen, joka puuttuu omasta elämästä ja siksi hetkellisesti viehättyy kyseisestä asiasta. Tärkeintä ihastumisen aikana on se, ettei riko parisuhteensa pelisääntöjä, vaan pyrkii vaikkapa osoittamaan huomiota entistä paremmin omalle kumppanilleen ja löytämään hänestä ja suhteestanne uusia puolia.
Elämään kuuluu välillä hyviä ja välillä haasteellisempia aikoja, mutta on mukavaa, että teillä on kaikesta huolimatta rakkautta toisianne kohtaan. Mainitsit kysymyksessäsi, että ihastumisesi ovat unohdettu, kun asioista on sovittu. Oletteko siis jutelleet tunteistasi kumppanisi kanssa? Monesti puhuminen auttaa, mutta joskus voi tuntua vaikealta puhua omalle kumppanilleen, etenkin ihastumisiin liittyvissä asioissa. Silloin voi aina kääntyä jonkun aikuisen puoleen, sillä tällaiset tilanteet ovat tuttuja heillekin. Myös meidän neuvontapuhelimeemme saa soittaa ja puhua tunteistaan luottamuksellisesti. Tsemppiä jatkoon.
Maija Nieminen