moi oon 17v poitsu. onko siitä mitään haittaa, kun runkkaan...
moi oon 17v poitsu. onko siitä mitään haittaa, kun runkkaan ja katson pornoa puhelimelta ja puhelin on 30-50cm etäisyydellä peniksestäni? heikentääkö puhelimesta tuleva säteily jotenkin spermaa tai peniksen kehitytystä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia seksuaaliterveydestäsi. Kännykän vaikutusta sperman laatuun on tutkittu jonkin verran ja noin yleisesti ottaen voit ihan vapaasti runkkailla ja pitää puhelinta melko lähellä itseäsi. Kännykän säteilyn ei pitäisi myöskään vaikuttaa peniksen kehitykseen.
Siemenesteen laatuun heikentävästi vaikuttavat monet eri seikat, kuten esimerkiksi epäterveelliset elämäntavat, joten mikäli siemennesteen laatu huolettaa, voi tarkkailla/muuttaa esimerkiksi omia elintapojaan. Joidenkin tutkimusten mukaan myös pitkällä säteilyaltistuksella saattaa olla heikentäviä vaikutuksia siemennesteen laatuun. Tähän voi auttaa esimerkiksi kännykän säilyttäminen muualla kuin vaikkapa housujen etutaskussa, noin muutoin voi kännykkää käyttää normaaliin tapaan.
Jos asia edelleen mietityttää sinua, voit aina jutella tilanteesta terveydenhoitajalle, joka neuvoo sinua varmasti mielellään vielä tarkemmin.
Maija Nieminen