moi oon 9 v
elikkä olin leikkikentällä kavereitten kanssa 4 päivää sitten ja mulla seisoi pippeli ja putosin keinusta ja se vääntyi sillai ihan kokonaan sivuttain ja se sattui paljon enkä ole saanut sitä enää seisomaan sen jälkeen

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuulostaa siltä, että olet loukannut pippelisi varsin ikävästi. Kovettuneeseen pippeliin osunut isku voi vaurioittaa pippelin sisällä olevaa valkokalvoa. Tämä voi aiheuttaa kipuja ja vaikeuksia saada pippeli seisomaan. Onneksi kyseessä on kuitenkin sellainen vaiva, joka saadaan yleensä korjattua niin, ettei pippeliin jää pysyviä ulkonäkö- tai toimintavaurioita.
Jos et ole vielä käynyt näyttämässä vaivaasi lääkärille, kannattaa sinne hakeutua pikimmiten, sillä lääkäri osaa antaa sinulle parhaat neuvot toipumiseen. Jatkossa jos pippelin loukkaa pahasti, kannattaa siitä kertoa esimerkiksi kouluterveydenhoitajalle, joka voi auttaa sinua lääkärin vastaanottoajan varaamisessa. Mikäli sinulla on luottamuksellinen suhde vanhempiisi tai johonkin muuhun aikuiseen, voi tapahtuneesta jutella heidänkin kanssaan, jolloin aikuiset osaavat ohjata sinut tarvittaessa lääkärille.
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman