Moikka mietin tämmöstä juttuu
elikkäs siis mietin tos eilee ja jäin pohtii ku on monen luokan tason pornoo ja jotkut ihmiset tykkää animesta tarkoitan nyt että piiretystä pornosta niin eikö sekin ole laitointa jos siihen on koitettu piirtää joku 14-17v ikäi tyttö/poika ? eiks se lasketa siin kohtaa lapsi pornoksi ? mut jos lasketaan niin mikä sen määrittelee ?
otetaa esi merkki vaikkapa lisa simpson tai joku muu suottitu piiros hahmo joka on piiretty alasti niin eiks se sit luokitelle lapsi pornoks ???
kiitos vastauksesta 🙂 ja hyvää naisten päivää jos joku nainen tähä vastaa 😀

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hienoa, että osaat pohtia asioita eri näkökulmista ja halusit jakaa mietteesi myös meidän kanssamme. Lain mukaan alle 18-vuotias ei saa esiintyä sellaisessa materiaalissa, joka loukkaa esiintyvän henkilön sukupuolisiveellisyyttä. Tässä mielessä myöskin alaikäisistä piirretyt kuvat olisivat laitonta materiaalia. Luultavasti tilannetta kuitenkin katsottaisiin aina tapauskohtaisesti ja esimerkiksi sen mukaan, kuinka yksityiskohtaisesti materiaali kuvaa kohdettaan. Suosittelisin siis välttämään tällaista materiaalia ja mieluiten pysyttelemään jonkinlaisessa muussa pornossa, mikäli tulee tarve katsella kiihottavaa materiaalia. Varmempaa tietoa saat olemalla yhteydessä poliisiin.
Mikäli kohtaat netissä tai muualla mielestäsi epäilyttävää tai selkeästi laitonta materiaalia, pyri ilmoittamaan siitä ylläpidolle tai poliisille suoraan. Jos haluat keskustella asiasta vielä kanssamme, voit soittaa neuvontapuhelimeemme, joka on ilmainen.
Kiitos sinulle toivotuksistasi naistenpäivän suhteen, toivottavasti sinulla oli tuolloin – ja on tänäänkin- mukava päivä.
Hyvää jatkoa sinulle!
Maija Nieminen