Moikka, olen vajaa parikymppinen nainen ja olen huomannut, että saatan...
Moikka, olen vajaa parikymppinen nainen ja olen huomannut, että saatan olla lesbo/bi. Olen seurustellut aiemmin pojan kanssa ja koin häneen romanttista vetoa. Kuitenkaan seksistä en ikinä nauttinut (ei se kamalaa ollut mutta en ikinä kiihottunut kunnolla poikaystävästäni) ja muutamien naisten kanssa taas on ollut tilanteita, joissa huomaan kiihottuvani. En kuitenkaan ole ikinä ihastunut samaan sukupuoleen ja pelkkä ajatus suhteesta naisen kanssa ahdistaa todella paljon. Olen aivan hukassa:(

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuvaamasi tuntemukset ovat aivan luonnollisia, sillä moni muukin pohtii omaa seksuaalisuuttaan ja seksuaalista suuntautumistaan. Joskus on vaikeaa määritellä sen tarkemmin, mikä tekee ihmisestä puoleensavetävän, monesti kyse saattaa olla pikemminkin henkilökemiasta eikä sukupuolesta. Jos siis siltä tuntuu, sinun ei ole pakko luokitella itseäsi sen tarkemmin​, ​voit antaa itsellesi luvan kokea vetovoimaa juuri siihen henkilöön, joka sinua kiinnostaa. On myös hyvä muistaa, että vaikka kiihottuisi naisista, voi aivan hyvin kokea romanttista vetovoimaa miehiä kohtaan. Kiihottuminen ei merkitse sitä, että suhteeseen olisi pakko ryhtyä, se vain kertoo, että jokin seikka kyseisessä ihmisessä viehättää.
On ymmärrettävää tuntea hämmennystä tai ahdistusta, mikäli havaitsee itsessään jonkin uuden puolen, jonka olemassa oloa ei aiemmin tiennyt. Millaiset asiat koet voimavarana seksuaalisuudessasi? Koska tilannetta voi olla vaikeaa lähteä purkamaan yksin, voisi sinua hyödyttää puhelinneuvontaamme soittaminen. Tarvittaessa voit varata ajan myös seksuaalineuvojan vastaanotolta, mikäli haluat avata asiaasi syväluotaavammin. Yhteystiedot palveluihin löytyvät täältä. Myös Setan Sinuiksi-palveluun voi tutustua niin halutessaan. Jokainen ihminen on joskus hukassa ja siksi on hyvä pysähtyä ja antaa itselleen mietintäaikaa ja katsoa, mihin suuntaan elämä etenee. Ei siis kannata olla liian ankara itselleen, monesti ajatuksilla ja asioilla on tapana järjestyä.
Neuvonnan tiimi