Moikka
Olisin sellaista kysynyt että miten kannattaa alkaa puhumaan noin 17-vuotiaalle pojalle seksistä ja kondomin käytöstä ja miten neuvoa miten sitä käytetään ja siitä että jos hän on joskus sellaisessa paikassa missä saattaa muilla miehillä olla mahdollisesti erektio että se on ihan normaali juttu?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvä juttu, että haluat kantaa oman vastuusi nuoren seksuaalikasvatuksesta. Seksuaalisuuteen liittyvät aihepiirit voivat kuitenkin tuntua nuoresta vaikeilta juuri oman huoltajan tai jonkun muun tutun aikuisen kanssa käsiteltyinä. Siksi on tärkeää ottaa asia esiin hienotunteisesti ja havainnoida, missä menee raja sen suhteen, mitä nuori on valmis vastaanottamaan oman läheisensä taholta ja mitä asioita voisi käsitellä joillakin muilla keinoilla.
Seksuaalisuudesta juttelemiseen kannattaa varata jokin mukava ja rento hetki. Jos ei löydä heti oikeita sanoja, voi yrittää ottaa asiaa puheeksi esimerkiksi jonkin uutisen tai artikkelin kautta. Moni kokee helpoimmaksi keinoksi hankkia erilaista materiaalia nuorelle joko luettavaksi tai katsottavaksi. Esimerkiksi kirjastosta tai netistä löytyy seksuaalisuutta käsitteleviä kirjoja ja esitteitä, joita voi antaa nuorelle tutkittavaksi. Nuorelle kannattaa vinkata myös erilaisia nettisivuja, joiden tarkoitus on tarjota tietoa ja neuvoja seksiin sekä seksuaalisuuteen liittyen. Jos siis haluat, voit lähettää linkin hänelle esimerkiksi meidän sivuillemme, jonne on koottuna tietoa juurikin esimerkiksi erektioon ja ekaan kertaan liittyen. Myös erilaiset asialliset videot voivat auttaa, jos ei itse löydä sanoja. Nuorelle voi esimerkiksi linkittää Kondomikioskin videon, jossa opetetaan kondomin oikeanlainen käyttö. Myös Poikien Puhelimen Youtube-kanavalla on lyhyitä tietovideoita seksuaalisuuteen liittyen.
On hyvin todennäköistä, että seksiin liittyviä asioita on käsitelty koulussakin jo muutamaan otteeseen ja osa asioista on pojalle tuttuja. Voit kuitenkin kertoa, että olet aina käytettävissä, mikäli poika kaipaa juttuseuraa tai tietoa ja neuvoja seksuaalisuuteen liittyen. Aikuisen rento, hyväksyvä ja luottamuksellinen asenne on omiaan luomaan positiivisen keskusteluilmapiirin. On kuitenkin tärkeää muistaa, että nuori ei luultavasti halua kuulla aikuisen omista kokemuksista, joten kannattaa käsitellä asiaa ihan yleisellä tasolla.
Aikuisenkaan ei tarvitse jäädä yksin ajatustensa kanssa, sillä esimerkiksi Vanhempainnetti tarjoaa neuvoja sekä tukea seksuaalisuudesta puhumiseen. Myös meihin voi aina uudestaan olla yhteydessä, mikäli kaipaa vielä lisää neuvoja tilanteeseensa. Tsemppiä ja mukavia keskusteluhetkiä!
Maija Nieminen