Mulle ja mun kaverille tuli riitaa
Minä ja mun yks luokkalainen tyttö oltiin kavereita ja olin ihastunu siihen mutta sitten meille tuli riitaa ja haukuin sitä ”huoraksi”. Sen jälkeen se oli ollu tosi surullinen ja se tuli kerran kysyyn miksi olin sanonut sille niin mutta menin ihan lukkoon ja se lähti itkien pois. Tästä on jo yli vuosi ja ei oikein olla enää väleissä mutta sovittiin tää opettajan kaa. En oo henkilökohtasesti pyytäny vielä anteeks ja se vähän painaa mua kun vieläkin oon ihastunu siihen niin onko se jo vähän liian myöhästä pyytää siltä anteeksi. Ja mietin voisinko olla vielä sen kaveri nykyään olen 8 luokalla

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmissuhteet voivat ajoittain olla vaikeita ja joskus voi tulla sanottua pahasti toiselle. Osoittaa kuitenkin viisautta, että haluaisit vielä pyytää anteeksi ystävältäsi. Se on vastuullisen ja kypsän ihmisen teko.
Ikävää, ettet osannut oikealla hetkellä kertoa ihastuksestasi. Osaatko näin jälkikäteen sanoa, miksi kutsuit kaveriasi huoraksi? Kuten varmaan tiedätkin, ei ole kohteliasta sanoa ketään huoraksi. Uskoisin kuitenkin, että otit opiksesi tästä tapauksesta ja jatkossa osaat asetella sanasi paremmin.
Joskus ne oikeat sanat eivät tule suusta myöskään myöhemmin. Oli tosi hienoa, että ystäväsi yritti käsitellä asiaa vuosi sitten ja saitte tilanteen sovittua edes opettajan kanssa. Koska asia painaa mieltäsi ja et ole esittänyt toistaiseksi anteeksipyyntöäsi, voisi olla hyvä, että lähestyisit tätä tyttöä anteeksipyynnölläsi. Anteeksipyyntö olisi parhainta esittää kasvotusten, mutta jos tuntuu siltä, ettei ole siihen vielä valmis tai tyttö ei halua kohdata sinua, voit yrittää pyytää anteeksi lähettämällä puhelimeen viestin tai ottamalla yhteyden sosiaalisen median kautta. Kirjoittamalla voi olla myös helpompaa kertoa perimmäisistä tunteistaan, eli ihastumisestaan. Voit sanoa esimerkiksi, että kadut syvästi sanojasi ja kaipaat aikoja, jolloin vietitte aikaa yhdessä.
Vielä ei ole liian myöhäistä pyytää anteeksi. Aina vastaus ei ole omien toiveiden mukainen ja siksi onkin hyvä henkisesti varautua niin myönteiseen kuin kielteiseen vastaukseen. Välirikon jälkeen on myös usein tehtävä yhdessä työtä sen eteen, että luottamus toiseen syntyisi uudestaan. Edetkää siis rauhallisin askelin, mikäli tyttö antaa sinulle anteeksi ja alatte taas viettää aikaa yhdessä.
Kävipä tilanteessasi miten tahansa, olet tämän jälkeen ainakin yhtä kokemusta rikkaampi ja tiedät tehneesi kaikkesi, kun olet pyytänyt anteeksi ja selvittänyt tapahtuneen taustoja perusteellisesti. Elämä on opettelemista, joten ota tämä oppimisen kannalta. Voit lukea tulevaisuutta varten Nuortennetin sivuja, joilta löydät esimerkiksi Hyvän riitelijän oppaan. Sivuilta löytyy myös paljon tietoa ihmissuhteista, olipa kyse sitten kaverisuhteesta tai seurustelusuhteesta. Halutessasi voit siis tutkia myös muitakin sivuja.
Aina on hyvä jutella omista huolistaan jollekin aikuiselle, sillä heilläkin on kokemusta erilaisista riitatilanteista sekä ihastumisesta. Jos tuntuu, ettei uskalla puhua kenellekään tutulle, voit kääntyä meidän lisäksemme myös terveydenhoitajan, opettajan, koulupsykologin tai -kuraattorin puoleen.
Toivottavasti saisitte asianne selvitettyä ja edessänne olisi mukavat yhteiset ajat. Tsemppiä sinulle jatkoon!
Maija Nieminen