Murrosikää vai täytyykö huolestua?
Moro, just on yläaste lopuillaan, joten pieni paniikki meneillään.
Alkuvuodesta kuitenkin huomasin kirjoittavani lähestulkoon alitajuisesti pulpetteihin itsetuhoista tekstiä (oikeasti pitkiä pätkiä), usein kirjotan vaan tylsyyttäni ”kill me”, se vain tulee alitajuisesti.
Joskus huomaan, että syntyy väkinäinen halu saada jonkinlainen vuotava haava, ja puran tämän oikeastaan joka kerta vetämällä puukolla, saksilla tai harpilla (millä tehdään geometriassa ympyröitä) haavan käteen, ei ranteeseen, vaan siihen ympärille.
Pelottaa vaan oma tulevaisuus.
Näin jälkeenpäin on sanottava että asiat menee semi hyvin, kouluasiat ovat mallillaan, mutta vanhemmat tappelee aika usein, mahtaisiko johtua siitä?
Äiti nimittäin joskus purkaa työväsymystä muhun ihan vaan sanallisesti ja näin.
Tyttöystävän kanssa hommat kusee pahasti, koska tämä väittää mun käyneen tähän käsiksi, joka sai mut vähän vieraantumaan hänestä, tyttö on kaksi vuotta nuorempi kuin minä (2006), se käsiksi käyminen antoi mahdollisuuden mulle tarjota eroa, (oon ihastunu muuhun) en kuitenkaan kyenny pistää poikki, mahtaisko itsetuhoisuus johtua siitä?
Toinen ongelma on, että sählään väkisinkin useamman tytön kanssa, olen siis ihastunut moneen, mutta nykyinen tyttöystävä ei tätä mitenkään hyväksy… kuten aiemmin mainitsin siitä erosta, on aiheuttanut pientä itsevihaa, etten onnistunut pistämään juttua poikki…
En tiedä miten tähän voi vastata, mutta toivon, että joku tämän kuitenkin lukee ja yrittää vastata.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tilanteesi kuulostaa varsin kuormittavalta ja on hyvä, että laitoit viestiä.
Itsensä vahingoittamisen taustalla on monenlaisia elämäntilanteita, mutta yleensä itsen vahingoittamiseen liittyy vaikeita tunteita ja tunteidensäätelyn hankaluuksia. Viiltelyllä tai muulla itsen vahingoittamisella pyritään usein säätelemään tai lievittämään henkistä kipua (esimerkiksi hankalaa tunnetta, kuten ahdistuneisuutta) tuottamalla fyysistä kipua.
Ahdistuksen keskellä itsensä vahingoittaminen voi tuoda hetkellisen helpotuksen tunteen. Ongelmana on kuitenkin se, että helpotus on vain hetkellinen ja toiminnan seurauksena hankala tunne, kuten ahdistus, lopulta kasvaa entisestään. Itsensä vahingoittamisen kohdalla hankalaa on myös se, että toleranssi ärsykkeelle kasvaa: se mikä tässä hetkessä tuottaa hetkellisen lievityksen, ei välttämättä jatkossa enää riitä.
Myös parisuhteeseen liittyvät stressitekijät voivat osaltaan kasvattaa huolta ja ahdistusta. Parisuhteessa on tärkeää kuunnella omia ja toisten rajoja. Joskus toiveet suhteelle voivat olla niin erilaiset, että on tarpeen miettiä, onko suhdetta mahdollista jatkaa. Omien rajojen asettaminen ei kuitenkaan aina ole niin helppoa, kuten kuvaat viestissäsi. Jos suhteessa esiintyy ns. käsiksi käymistä, niin ulkopuolinen apu parisuhteeseen on paikallaan – käsiksi käyminen vahingoittaa sekä kokijaa että tekijää.
Olipa syy itsensä vahingoittamishaluun mikä tahansa, jokaisella itseään vahingoittaneella tai vahingoittamista pohtivalla on oikeus saada apua.
Haluaisitko soittaa Sexpon maksuttomaan neuvontapuhelimeen tai varata ajan maksuttomaan tapaamiseen? Neuvontapuhelimen aukioloajat löydät täältä. Tapaamiseen, joka on mahdollista myös etäyhteydellä, voit hakeutua täyttämällä lomakkeen. Apua ja tukea voit saada myös esimerkiksi koulusi terveydenhoitajalta, vaikkapa nuorisotyöntekijältä tai joltakulta muulta luotettavalta aikuiselta. Olisi erityisen tärkeää, että et jää murheesi kanssa yksin. Itsensä vahingoittamiseen ja etenkin viiltelyyn on olemassa myös ilmainen, netissä toimiva omahoito-ohjelma, johon voit halutessasi tutustua.
Voimia tilanteeseesi!
Maria Vihlman