Naisten orgasmista ja seksistä yleensä
Hei,
Olen 20-vuotias nuori nainen ja luulen, että olen aseksuaali. Olen seksiä harrastanut, mutta en sen kummemmin siitä ikinä syttynyt. En ole koskaan saanut orgasmia enkä myöskään seurustellut.Naisten orgasmista ja masturboinnista puhutaan nykyään jatkuvasti ja tässäkin jutussa https://www.seksikaupat.info/uutiset/111/vuoden-2018-seksitrendit-naisen-orgasmi-ja-kotiporno oli jopa Me Naiset-lehden bloggari äänessä seksitrendeistä ja mentaalivalmentajana toimivan naisen seksiin liittyvän kirjan julkaisusta oli myös juttua. Onko tässä maailmassa enää mitään muuta, kuin seksi? Onko normaalia, että seksi ei vain kiinnosta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että luulet olevasi aseksuaali ja että et ole koskaan saanut orgasmia tai seurustellut. Pohdit, onko maailmassa enää muuta, kuin seksi ja onko normaalia, että seksi ei vain kiinnosta.
Seksistä kirjoitetaan ja puhutaan nykymaailmassa todella paljon. Seksuaalisuudesta ja seksistä on tärkeää keskustella ja saada tietoa, jotta esimerkiksi seksuaalikasvatus vahvistuu ja seksuaalioikeudet voivat toteutua paremmin. Joskus niistä puhutaan kuitenkin  hyvin yksipuolisesti ja seksuaalisuuden moninaisuus jätetään huomioimatta. Toisinaan näihin liittyviä aiheita tuodaan esille myös epärealistisin lupauksin ja mielikuvin. Seksin korostaminen jatkuvasti saattaa myös herättää tunteen siitä, että sitä pitäisi haluta. On ymmärrettävää, että esimerkiksi aseksuaaliksi itsensä määrittelevä henkilö tuntee turhautumista tähän liittyen.
Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse haluta seksiä. On myös olemassa monia ihmisiä, kenen elämissä seksillä on pieni tai olematon rooli. Joitakin seksi kiinnostaa ainoastaan silloin, kun on vahva emotionaalinen yhteys jonkun henkilön kanssa. Seksuaalisuuden muotoja on hyvin monenlaisia, eikä yksi ole toista parempi. Tästä huolimatta voi tuntua uuvuttavalta olla jatkuvasti kuulemassa seksistä ja orgasmeista, jos ne eivät kiinnosta itseään juurikaan tai ollenkaan. Jos sinusta tuntuu, että haluaisit puhua asiasta lisää, voit soittaa meidän neuvontapuhelimeen, jonka numeron ja aikoloajat löydät täältä.
Anna Ahtiainen & Oona Turunen