naisten trikoot
Hei. Pakko purkaa tänne vitutusta kun en ei muutoin pysty käsitellee tapahtunutta. ELi. Siivoan erästä toimistoa aamulla jossa ei ole ketään muuta eikä sinne ketään tule paitsi nais esimieheni joskus harvoin käy moikkaamassa. Olen pari kertaa ollut siivoamassa naisten urheilu trikoot jalassa ja olen siis mies. Käytän niitä koska ne on niin mukavat jalassa ja muutenkin tykkään naisten vaatteista 🙂 Tänään olin taas ne jalassa ja esimieheni tuli käymään. Hän nauroi ja uhkasi että saan varoituksen jos käytän vielä sellasia *housuja*. Varmasti on huvittava näky mutta mielestäni varoitusta en voi saada, olen yhteydessä vielä pamiin. Työ säännöt vaatteista sanoo että on pakko pitää työasua ja se työasu on vain t-paita tai huppari joka mulla on aina päälläni alaosasta ei sanota mitään. Todella noloo kun sen varmasti nauraa muille toimiston kahvihuoneessa ja joudun käymään toimistossa silloin tällöin. Mua ei kiinnosta esimieheni mielipiteet, todellakin käytän myös jatkossa naisten trikoita koska ne päällä on kivaa tehdä työtä ja aivan varmasti laitan joskus pinkit tia punaset trikoot päälleni. Ketä häiritsee jos oon ne ylläni kun siellä ei ole ketään! Toisaalta vaikka olisikin nini mielestäni miehellä on oikeus käyttää naisten vaatteita niin paljon kun lystää. Koska suomi tulee kivikaudelta pois ?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, kuinka olet saanut epäasiallista kommenttia esimieheltäsi liittyen työvaatetukseesi. Olet ottanut erittäin tärkeän, kulttuurissamme olevan epäkohdan käsittelyyn, kiitos siitä. On todella surullista, että olet joutunut täysin asiattoman vihjailun kohteeksi. Kerroit työvaateohjeistuksen olevan t-paita tai huppari, mutta alaosasta ei ole mainintaa. Tämän perusteella on siis oletettavaa, ettei mitään tiukkaa pukukoodia ole, tärkeintä lienee mukavuus. Olet kuunnellut selkeästi ohjeistusta ja satsannut vaatetukseen, jossa sinulla on mukava ja helppo tehdä työsi. Esimiehelläsi ei ole oikeutta uhkailla sinua varoituksella, kun kysymyksessä on asiallinen vaatetus, etkä ole rikkonut työpaikan säännöksiä.
On hyvä, että otat asian vakavasti ja mietit jatkotoimia. On kuitenkin ensin hyvä rauhallisesti miettiä esimiehesi tarkoitusperiä. Mikään ei tietenkään tee kommentista hyväksyttävää, mutta voisitko ensin kysyä häneltä suoraan, mitä hän kommentillaan tarkoitti ja kertoa, että se loukkasi tunteitasi? Voihan olla, että esimiehesi ei itse ymmärrä sanojensa vakavuutta. Asian pöydälle nostaminen voisi myös helpottaa pelkoasti siitä, että sinulle nauretaan. Toivon ja uskon, että näin ei ole. Jos esimiehesi ei keskustelustanne huolimatta muuta toimintaansa, kannattaa sinun edetä suunnitelmiesi mukaan ja viedä asiaa eteenpäin.
Jokaisella on oikeus pukeutua sillä tavalla kuin itse haluaa. Eri työpaikoilla saattaa olla kuitenkin säännöksiä pukeutumiseen liittyen ja työntekijän on sitouduttava käyttämään vaadittavaa työasua (esim.sairaala). Tilanteessasi ei kuitenkaan ole tästä kysymys. On ihailtavaa, että uskallat olla rehellisesti oma itsesi. Pukeutuminen voi olla hyvin henkilökohtainen asia ja keino tuoda omaa persoonallisuuttaan esiin. Ideaali tilanne olisi se, että vaatteet olisivat vain vaatteita, joita ei tarvitsisi erotella sukupuolen mukaan. Tähän suuntaan olemme varmasti menossa. Prosessi rikkoa yhteiskunnan rakenteita, on hidas. Mutta puuttumalla järjestelmän epäkohtiin, voimme muuttaa asioita.
Raisa Hyväri & Oona Turunen