Neuvoa
Moi, oon 15v poika ja oon ihastunut yhteen mun luokan tyttöön, mutta mulla ei ole ikinä ollut minkäänlaista suhdetta tai säätöä ennen. En tiedä miten edetä, enkä ole juuri ollenkaan tekemisissä kyseisen tytön kanssa, ehkä joskus koulussa ryhmissä. Mitä teen?

Hei.
Kiitos viestistäsi. Kerroit, että olet ihastunut luokkalaiseesi tyttöön, etkä tiedä miten lähestyä häntä. Vaikka ihastuminen on ihanaa, on se myös jännittävää.
Mainitsit, että et ole juurikaan tekemisissä kyseisen tytön kanssa, mutta että olette joskus samassa ryhmässä koulussa. Voisiko tytölle mennä juttelemaan tunnilla jollakin arkisella asialla; pyytää esimerkiksi kynää lainaksi tai kysyä mitä tuli läksyksi. Yksi hyvä tapa on luoda tilanteita, joissa ihastukseen saa otettua katsekontaktin. Näin pääsee häntä askelta lähemmäksi.
Kun toiseen on saanut luotua kontaktia, voi häntä lähestyä halutessaan myös esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Voit esimerkiksi pyytää ihastusta kaveriksi Facebookissa tai Instagramissa. Jos kaveripyyntö hyväksytään, on oiva tilaisuus aloittaa keskutelu tai näyttää kiinnostus esimerkiksi tykkäämällä kuvista.
Ihastuksen kohdetta on usein vaikea lähestyä, koska pelkää tulevansa torjutuksi. Tämä pelko on täysin ymmärrettävä, mutta toisaalta koskaan ei voi tietää. Yhtä mahdollista on, että toinen osapuoli ilahtuu ja haluaa tutustua enemmän.
Marja Heikkinen & Maria Vihlman