nukkuminen ilman housuja
Moi. Onko siinä vaiheessa parempi alkaa nukkua ilman housuja, kun yölliset siemensyöksyt alkavat? Onko hyväksi penikselle, ettei housut olisi ”ahdistamassa” sitä erektion aikana? Olen huomannut, että minulla on yöllä herätessäni tosi kova penis. Saan siemensyöksyn 3-4 yönä viikossa. Näen toisinaan myös seksiunia. Miksi ne loppuvat aina kesken ennen kuin niissä päästään yhdyntään asti? Se harmittaa minua, vaikka herättyäni tuntuukin todella hyvältä, vaikka housut ovat ihan märät.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Tavalliset alushousut eivät ole niin kireitä tai puristavia, että niistä aiheutuisi penikselle mitään vaaraa tai epäterveellisiä vaikutuksia erektion aikana. Voit siis aivan hyvin nukkua edelleen alushousut jalassa jos se sinusta tuntuu muuten mukavalta. Jos itse koet alushousujen aiheuttaman puristuksen tai siemensyöksyn jälkeisen märkyyden epämukavana, voit jättää alushousut poiskin, sillä ilman alushousuja nukkumisesta ei ole mitään haittaakaan.
Yölliset siemensyöksyt alkavat usein murrosiässä, mutta niiden alkamisikä ja tiheys vaihtelevat yksilöllisesti. Usein yölliset siemensyöksyt liittyvät siihen, että siemensyöksyä ei ole tullut hereillä ollessa ja elimistö tavallaan poistaa vanhempaa spermaa pois uuden siittiötuotannon tieltä.  Murrosikään liittyvät isot hormonitasojen muutokset vaikuttavat siihen, että yöllisiä siemensyöksyjä on nuorempana useammin kuin aikuisena.
Yöllisiin siemensyöksyihin voi usein liittyä erilaisia seksuaalisia unia. Voi hyvin olla, että näkemäsi unet ovat olleet niin kiihottavia, että siemensyöksy on tapahtunut jo ennen kuin tapahtumissa on päästy aivan loppuun ja olet herännyt siemensyöksyyn ja märkyyden tunteeseen. Toisaalta ihmiset harvoin muutenkaan muistavat kokonaan näkemiään unia ja muistot unesta katoavat nopeasti herättyämme, joten voi myös olla, ettet vain muista unta kokonaan.
Unen tapahtumien etenemistä on vaikea säädellä, mutta on täysin ymmärrettävää jos sinua harmittaa, kun heräät kesken mielenkiintoisimpien tapahtumien. Olisiko siitä apua jos vaikka omaa mielikuvitustasi käyttäen miettisit siinä tilanteessa, miten unessa näkemäsi tarina olisi voinut jatkua ja päättyä?
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman