Nystyröitä häpykummulla
Onko normaalia, että häpykummun päällä, vähän klitoriksen hupun yläpuolella, tuntuu sormilla painaessa oikealla ja vasemmalla puolella (symmetrisesti) pienet nystyrät? Eikai siinä kohdalla pitäisi olla imusolmukkeita? Häpyluun päällä on ilmeisesti rasvaa, mutta onko siinä jotain kudoksia, jotka saattaisivat tuntua nystyröinä? Minulla on aina vähän rasvaa muutenkin siinä kohdalla ja luukin tuntuu aika selvästi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia terveydestäsi ja otit meihin yhteyttä. Häpykumpu koostuu rasvakudoksesta sekä hermopäätteistä ja häpykummun tehtävä onkin suojella häpyluuta yhdynnän aikana. Häpykummun ulkonäkö on jokaisella yksilöllinen, sillä ulkomuoto riippuu niin perintötekijöistä kuin ihonalaisen rasvakudoksen määrästä.
Näin netin kautta on vaikeaa sanoa varmasti, mistä sinun tilanteessasi olisi kysymys. Kyse ei ole välttämättä mistään vakavasta, etenkin, kun kerroit nystyröiden olevan symmetrisesti ja et maininnut kärsineesi mistään oireista. Milloin havaitsit nystyrät? Voisiko kyseessä olla ihan vain paise, lipooma tai sisäänpäin kasvanut karva? Et maininnut mitään seksitaudin vaarasta, joten varmaankaan mistään tällaisesta ei ole kysymys.
Täyden varmuuden saadaksesi, olisi hyvä kysyä asiasta lääkäriltä tai ottaa nystyrät puheeksi gynekologin tarkastuksen yhteydessä. Ole huoleti, eiköhän kyse ole ihan jostakin luonnollisesta asiasta.
Maija Nieminen