Nyt en tajua
Hei sanoitte, että Alaikäinenkin saa maksaa seksistä, mutta seksipalveluiden ostaminen alaikäiseltä ei ole lain mukaan sallittua. Että saako alaikäselle muka myydä siis jos on täysi-ikäinen myyjä? Eikö se ole kielletty laissa? Ja eikö seksin osto yritys oo jo rikos alaikäiseltä? Tai niin mä oon lukenu jostain. Kiitos mielenkiintoisesta sivusta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Suomen lain mukaan alaikäiseksi määritellään ihminen, joka ei ole vielä täyttänyt 18 vuotta. Nuorten seksisuhteita puolestaan säädellään lailla, jota kutsutaan nk. ”suojaikärajaksi”. Suojaikärajan tarkoitus on suojata erityisesti alle 16-vuotiaita aikuisten seksuaalisilta ehdotteluilta ja seksuaalisilta teoilta. Suojaikäraja on korkeampi (18 vuotta) silloin, kun aikuinen on auktoriteettiasemassa nuoreen nähden. Korkeampaa suojaikärajaa sovelletaan myös vastikkeelliseen seksiin, sillä lain mukaan alle 18-vuotiaalle ei saa tarjota seksistä mitään vastinetta, esimerkiksi rahaa. Jo yritys ostaa seksipalveluita alle 18-vuotiaalta on lain mukaan rangaistava teko.
Näin ollen seksipalveluita ei lain mukaan saa ostaa alle 18-vuotiaalta, mutta 16 vuotta täyttänyt alle 18-vuotias saa kyllä halutessaan ostaa seksipalveluita aikuiselta palveluntarjoajalta.
Jarna Rintaniemi & Oona Turunen