Olemme olleet 30v yhdessä mieheni kanssa. Ihan alkuvaiheesta lähtien olisin...
Olemme olleet 30v yhdessä mieheni kanssa. Ihan alkuvaiheesta lähtien olisin itse halunnut enemmän seksiä mieheni kanssa, mutta ajattelin että hän on kaino seksin suhteen. Tällä hetkellä seksiä ei ole lainkaan, hän kertoo ettei hänellä ole haluja, eikä tiedä mistä se johtuu. Lääkärille on siitä puhunut, mutta lääkäri ei osannut auttaa. Oli sanonut että halut on niin erilaisia ihmisillä.
Olen tullut torjutuksi niin monet kerrat, etten enää edes yritä. Mistä apua vaiko erota?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että otit meihin yhteyttä sinua mietityttävän asian pohjalta. Elämän varrella on yleistä kohdata aikoja, jolloin halut ovat eriparisia. Joillakin tilanne saattaa olla myös niin, että toinen on halunnut jo suhteen alusta enemmän/vähemmän seksiä. Halukkuuteen voivat vaikuttaa monet eri tekijät, kuten stressi, väsymys, sairaudet, lääkkeet tai hormonaaliset syyt. Taustalla olevat syyt ovat kuitenkin aina yksilöllisiä ja moninaisia.
Hienoa, että miehesi on jutellut asiasta lääkärin kanssa. On ikävää kuulla, jos lääkäri ei ollut osannut auttaa häntä tarkemmin. Positiivisesti ajateltuna voidaan kuitenkin miettiä, että ilmeisesti taustalla ei ole mitään fyysistä/hormonaalista seikkaa tai syytä, johon lääkäri olisi kiinnittänyt huomiota. Näin syitä poissulkemalla on hieman helpompi lähteä etsimään tietoa ja apua.
Seksuaalisuus on herkkä osa-alue ihmisen elämässä ja torjutuksi tuleminen saattaa vaikuttaa omaan minäkuvaan tilanteen pitkittyessä. Millaista yhteiselonne noin muutoin on? Miten huomioitte toista? Onko välillänne muunlaista läheisyyttä? Kosketuksen/muun läheisyyden ei tarvitse aina johtaa seksiin, mutta sen avulla voi osoittaa huomiota toiselle.
Parisuhteen tulevaisuutta miettiessä voi pohtia, mikä itselle on tärkeää parisuhteessa ja minkälaisia odotuksia itsellä suhteessa on. Pystytkö juttelemaan kumppanillesi tai oletteko molemmat suhteeseenne yhtä sitoutuneita? Olisi hyvä käsitellä omia tunteitaan ja huoliaan avoimesti kumppaninsa kanssa. Jos keskustelu on vaikeaa, voi toiselle kirjoittaa myös esimerkiksi kirjeen, jossa avaa tilannettaan. Koska aihepiiriä voi olla vaikeaa käsitellä, voisi sinua/teitä hyödyttää ajan varaaminen seksuaalineuvojan vastaanotolta. Ammattilaisen kanssa voi olla helpompaa puhua asiasta vielä perusteellisemmin. Yhteystiedot löytyvät täältä. Apua on siis saatavilla, jos haluatte vielä etsiä neuvoja tilanteeseenne.
Neuvonnan tiimi