Olemme olleet vaimoni kanssa yhdessä yli 10v ja meillä on...
Olemme olleet vaimoni kanssa yhdessä yli 10v ja meillä on nykyisin hyvin erilaiset mieltymykset seksin suhteen. Seksimme on ollut jo pitkään 1-2krt/vko tapahtuva yhdyntä. Se riittää vaimolleni, mutta itse kaipaisin laadullisesti enemmän. Olen yrittänyt puhua vaimolleni haluistani ja mieltymyksistäni, mutta hän suhtautuu ivallisesti vuosien saatossa muuttuneeseen seksuaalisuuteeni. En ole hänen mielestään normaali halutessani saada tyydytystä anaalisesti. Olenko poikkeava?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Anaalin alueen tuntemuksista nauttiminen on täysin sallittu tapa iloita omasta kehostaan. Alue on hyvin tuntoherkkä ja nautinnon tavoittelu anaalin kautta onkin äärimmäisen tavallista.
Valitettavasti anaalin kautta saatavaan nautintoon liittyy vielä toistaiseksi enemmän ennakkoluuloja ja tietämättömyyttä kuin vaikkapa peniksen tai klitoriksen kautta saatavaan nautintoon. Asiallinen tieto voi toimia lääkkeenä ennakkoluuloihin. Esimerkiksi tämä opas on suositeltava kaikille anaalin nautinnosta kiinnostuneille.
Seksuaalisuus voi muuttua ja kehittyä läpi elämän siinä missä mikä tahansa muukin ihmisen elämän osa-alue. Pitkässä ihmissuhteessa olisi tärkeää löytää tilaa sekä omalle että kumppanin kasvulle. Ikävä kuulla, että olet saanut osaksesi ivaa kertoessasi seksuaalisesta kasvustasi ja toiveistasi. Kenenkään toisen seksuaalisuutta ei tulisi ivata.
Tilanteessa, jossa mieltymykset ovat kehittyneet eri suuntiin, yhteisiä ratkaisuja löydetään yleensä kunnioittavan ja rehellisen keskustelun kautta. Keskusteluilmapiirin tulisi olla turvallinen ja rauhallinen. Ennen varsinaista keskustelua voi jutella yhteisesti vaikkapa siitä, että millaisia ovat olleet parhaat aiemmin suhteessa käydyt keskustelut. Mitä hyviä elementtejä näistä keskusteluista voisi tuoda seksuaalisuutta ja seksiä koskevaan keskusteluun?
Mieltymysten eroavaisuudet voivat herättää etenkin aluksi huolta ja epävarmuutta. Tämän vuoksi keskustelussa olisi tärkeää käydä läpi paitsi mieltymyksiin liittyviä eroja myös sitä, mikä seksissä ja suhteessa on tällä hetkellä hyvää ja toimivaa ja mikä kumppaneita seksin ja suhteen saralla yhdistää. Toista arvostavasta lähtökohdasta käsin on mahdollista rakentaa yhteen hiileen puhaltavia ratkaisuja, jotka kunnioittavat kaikkien osapuolten rajoja ja itsemääräämisoikeutta.
Jos keskustelun käyminen tuntuu hankalalta, voi esimerkiksi seksuaalineuvonnasta olla apua. Meille voi soittaa tai varata ajan maksuttomaan neuvontaan yksin tai kumppanin kanssa.
Maria Vihlman