Olemme olleet yhdessä 1,5 vuotta nykyisen kumppanin kanssa, ja asutaan...
Olemme olleet yhdessä 1,5 vuotta nykyisen kumppanin kanssa, ja asutaan samassa osoitteessa. Nyt on kuitenkin niin käynyt, että hän ei halua enää seksiä juuri ollenkaan, kun itse koen olevani 19-vuotiaana parhaimmassa iässä sen suhteen. Hän on siis myös 18-vuotias.
Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Olen niin monta kertaa koettanut hänen kanssaan puhua, mutta aina saan vastaukseksi: ”koulu ja raha-asiat stressaa” ja keskustelu jää siihen kun yritän kysellä lisää, niin hän kokee olonsa ahdistuneeksi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että otit meihin yhteyttä sinua painavan asian suhteen. Ette ole yksin tilanteessanne, sillä halujen eriparisuus on tuttua monelle muullekin. Halujen eriparisuutta saattaa esiintyä ajoittaisesti missä tahansa suhteen vaiheessa ja taustalla voivat olla esimerkiksi elämäntilanteeseen liittyvät tekijät ja stressi, kuten kysymyksessäsi mainitsitkin. Muita halukkuuteen heikentävästi vaikuttavia tekijöitä saattavat olla, väsymys, suorituskeskeisyys, haasteet parisuhteessa, oma minäkuva tai hormonaaliset syyt. Lisäksi fyysiseen tai psyykkiseen toimintakykyyn vaikuttavat sairaudet tai jotkin lääkkeet saattavat olla taustatekijänä haluun liittyvissä asioissa. Jokaisen henkilön ja parisuhteen tilanne on kuitenkin yksilöllinen.
Mukavaa kuulla, että olet rohkeasti ottanut asian puheeksi. Ilmeisesti tilannetta on jatkunut jo jonkin aikaa? Millaisia tunteita asia sinussa itsessäsi herättää? Tilanne voi turhauttaa tai ahdistaa omalla tavallaan kumpaakin osapuolta, jolloin myös kommunikoiminen toisen kanssa voi olla vaikeaa. Millaista yhteiselonne elämän toisilla osa-alueilla on? Liittyykö arkeenne muita tapoja osoittaa huomiota tai hellyyttä toiselle? Kaiken kosketuksen ja läheisyyden ei ole pakko johtaa seksiin. Voitte kumppanisi kanssa pyrkiä vahvistamaan niitä seksuaalisuuden osa-alueita tai tapoja toteuttaa seksuaalisuuttanne, jotka tuottavat iloa tai mielihyvää tällä hetkellä.
Mikäli halun vähentymisen taustalla on koulustressi ja huoli rahatilanteesta, olisitteko pystyneet yhdessä miettimään, millä keinoin huolia voisi vähentää tai purkaa? Teitä voisi varmasti helpottaa vielä uusi keskustelu tilanteenne kokonaisvaltaisesti huomioiden. Myös lääkäri voi auttaa kartoittamaan tilanteen taustoja ja antaa täsmällisempiä neuvoja. Halutessanne on tueksi mahdollista ottaa myös meidän muut neuvontapalvelumme, joiden yhteystiedot löytyvät täältä. Yksin ei tarvitse tällaisia asioita ratkoa, joten toivottavasti löydätte teille sopivan auttamismuodon. Kaikkea hyvää teille.
Neuvonnan tiimi