Olen 16 vuotias poika ja olen ihastunut 13v tyttöön. Hän...
Olen 16 vuotias poika ja olen ihastunut 13v tyttöön. Hän on ilmeisesti myös ihastunut minuun, mutta onko se ok? Hän ehdottelee minulle seksiä usein viesteillä, mutta en tiedä miten niihin pitäisi suhtautua. Olisiko seksi edes ok meidän välillämme?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihastuminen on ihana tunne ja kaikkein parasta on, kun on toinen, jolta saa vastakaikua tunteisiinsa. Ihastuminen ei katso ikää eikä ihastumisen kohteeseen voi itse vaikuttaa. Yleensä teidän iässänne saattaa kuitenkin käydä niin, että vaikka itse ikäeroa ei ole kuin 3 vuotta, voi kuitenkin henkinen ikäero kehityksessä olla isompi. Ihastuminen on ihan sallittua teidän tapauksessanne, mutta kannattaa kuunnella omia tuntemuksiaan, jos jokin epäilyttää tällä hetkellä.
Sinänsä laissa ei ole määritelty, minkä ikäisenä saisi ensimmäisen kerran harrastaa seksiä. Tärkeintä on, että osapuolten fyysisessä ja henkisessä kehitystasossa ei ole suuria eroja. Koetko nämä tytön viestit ovat pikemminkin hieman epämiellyttäviä tytön iän takia? On hienoa, että vanhempana osapuolena osaat punnita asioita molempien näkökulmasta ja miettiä, mikä olisi oikea etenemistahti.
Jos teillä ei ole miltään osin kehityksessä eroa, voitte ensin testata vaikkapa ihan tapailua ja sitten seurustelua. Mikään kiirehän ei ole ja jos tyttö tuntuu liian nuorelta, voitte tutustua ensin henkisellä tasolla ja siitä edetä hiljalleen fyysisemmälle tasolla. Vai onko tyttö kiinnostunut ainoastaan seksisuhteesta parisuhteen sijaan? Mikäli tilanne arvelluttaa edelleen tai et pidä tytön seksuaalissävytteisistä viesteistä, voit rohkeasti kertoa kaikista mietteistäsi tytölle ja tarvittaessa pitää ihastuksen vain platonisella tasolla, jos siltä tuntuu. Loppujen lopuksi te kaksi määrittelette oman tahtinne ja sen, aloitatteko (seksi)suhteen vai ette. Kannattaa siis keskustella avoimesti puolin ja toisin, mitä kumpikin odottaa tulevaisuudelta.
Toivottavasti löydätte teille molemmille sopivan ratkaisun. Jos teitä kiinnostaa, voitte yhdessä lähettää meille uudenkin kysymyksen tai soittaa asianne tiimoilta neuvontapuhelimeemme.
Neuvonnan tiimi