Olen 24v nainen ja suhteessa 34-vuotiaan miehen kanssa. Olemme ollut...
Olen 24v nainen ja suhteessa 34-vuotiaan miehen kanssa. Olemme ollut vuosi ja 6kk lähinnä seksisuhteessa. Kaikki sujui alussa hyvin paitsi se että silloin tällöin alussa tuntui että hänen penis ei oo seksin aikana enää niin kova. Nykyään joka toinen kerta seksin aikana hänen penis laskee muttei laukea.
(Alusta asti hän ei lauennut nopeasti, seksi hänen kanssa kestää jopa 50min enne kuin hän laukea. Seksi on aika ongelmallista nykyään ku mua ärsyttää ja mietin että onko minussa vika?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ymmärrettävää, että kuvaamasi tilanteet saattavat ärsyttää ja syytä tapahtuneille etsitään myös itsestä. Jokaisen ihmisen keho on kuitenkin omanlaisensa ja siksi myös erektion kovuudessa ja laukeamisessa on yksilöllisiä eroja. Tilanteet eivät ole sinun tai kumppanisi syytä, ihmiskeho ei vain aina toimi yhtä automaattisesti kuin kone.
Erektiokykyä tai ejakuloimista voivat vaikeuttaa monet vaihtelevat tekijät, kuten diabetes, verenpainetauti, päihteiden käyttö tai esimerkiksi verenpaine- tai mielialalääkkeet. Myös psyykkiset tekijät, kuten jännitys, epäonnistumisen pelko ja suorituspaineet saattavat aiheuttaa kuvaamiasi tilanteita. Erektiokyky on herkkä erilaisille stressitekijöille ja siksi esimerkiksi stressaavissa tilanteissa erektio voi tahdosta riippumatta lähteä laskemaan seksin aikana. Monesti tapahtuneista asioista saattaa syntyä myös ikävä kierre, jossa uuden erektion aikana pelkää peniksen veltostuvan niin kuin aiemmilla kerroilla on tapahtunut. Pelko ja stressi taas vaikeuttavat erektion ylläpitämistä ja siemensyöksyn saamista, jolloin kierre on valmis.
Onko tilanne vaikuttanut heikentävällä tavalla ihmissuhteeseenne? Tiedätkö, onko tilanne ollut tuttu kumppanillesi jo aiemmin tai pystyykö kumppanisi ylläpitämään erektiota ja ejakuloimaan itsetyydytyksen aikana? Oletko havainnut, onko jokin seikka toisin niillä kerroilla, jolloin erektio ei laske? Seksuaalista nautintoa on mahdollista tuottaa toiselle muutenkin kuin peniksellä. Jos erektio laskee, voi pitää pienen tauon tai jatkaa toisenlaisia hyväilyjä käsin, suulla tai leluilla ja luottaa siihen, että hetken päästä erektio saattaa syntyä uudestaan. Hyväilyjä ei siis tarvitse lopettaa, vaikka erektio hetkeksi laskisikin. Tärkeintä on keskittyä tilanteen nautinnollisuuteen. Tauon pitäminen on sallittua myös silloin, jos tuntuu, että akti kestää liian kauan.
Olisi tärkeää keskustella tunteistanne avoimesti. Monesti kumppanilta saatu tuki hälventää toisen pelkotiloja ja rento tunnelma karkottaa molemminpuolista jännitystä tai harmistusta. Voitte myös miettiä, millainen tapa toteuttaa seksuaalisuuttanne yhdessä olisi teille mieleisin. Mikäli tilanne on miehelle uusi tai jokin muu seikka tilanteessa askarruttaa, on hyvä kääntyä vielä lääkärin puoleen. Lääkäri pystyy varmistamaan, että kaikki on kunnossa ja antamaan apua tilanteen hoitamiseen. Myös meidän palvelujemme puoleen on sallittua kääntyä. Monesti voi tuntua vaikealta ratkoa kaksin tällaisia asioita, joten älkää epäröikö olla yhteydessä neuvontapuhelimeemme tai varata aikaa seksuaalineuvojan luota. Myös omasta yksilöllisestä hyvinvoinnista on tärkeää pitää huolta, joten jos sinusta tuntuu yhtään siltä, voit olla myös yksin meihin yhteydessä. Olemme täällä juuri tällaisia tilanteita varten.
Neuvonnan tiimi