Olen 34-vuotias mies ja käynyt pitkäaikaisen kumppanin kanssa seksuaaliterapeutilla halujen...
Olen 34-vuotias mies ja käynyt pitkäaikaisen kumppanin kanssa seksuaaliterapeutilla halujen eriparisuuden vuoksi. Kumppani ei enää halua anaaliseksiä, vaikka pitää suhdettamme muuten hyvänä. Itselleni anaaliseksi taas on aina ollut hyvin tärkeää.
Terapeutin mukaan omia halujaan tai seksuaalisuuttaan ei voi muuttaa, mutta en hoksannut silloin kysyä voisiko niitä haluja yrittää jotenkin vahvistaa? Esimerkiksi siihen pisteeseen asti, että eroamisesta tulisi helpompaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Seksuaalisia mieltymyksiä on hyvin monenlaisia. Anaaliseksi on usealle nautinnollista ja siitä voi lukea lisää täältä. Emme voi valita tai päättää sitä, mistä kiihotumme, vaan erilaisia seksuaalisia mieltymyksiä on halutessaan mahdollista tutkia ja kokeilla. Jos omaa mieltymystään ei pääse syystä tai toisesta toteuttamaan tosielämässä, esimerkiksi fantasiointi siitä voi silti tuoda tyydytystä ja nautintoa. Jotkut voivat ratkaista mieltymysten eriparisuuden myös avaamalla suhteen sopimalla, että kyseistä seksin muotoa on mahdollista tehdä muiden kuin kumppanin kanssa.
Seksuaalinen halu on monitahoinen asia ja se voi vaihdella paljonkin esimerkiksi elämäntilanteesta tai mielialasta riippuen. Seksuaalisella halulla tarkoitetaan yleensä halua tehdä seksiä. Yksinkertaistettuna seksuaalista halua voi koittaa vahvistaa vaalimalla elämässään niitä asioita, jotka omaa halua sytyttävät.
Parisuhteen tilaa ja tulevaisuutta miettiessä voi pohtia esimerkiksi tällaisia kysymyksiä: mikä minulle on tärkeää parisuhteessa? Minkälaisia odotuksia minulla on suhteessa? Olenko kertonut kumppanilleni toiveistani? Koenko, että suhde on tasavertainen ja molemmat ovat siihen yhtä sitoutuneita?
Toivottavasti nämä ajatukset auttavat sinua eteenpäin.
Neuvonnan tiimi