Olen 37-vuotias seksuaalisesti hyvin kokenut nainen. Minun on kuitenkin vaikea...
Olen 37-vuotias seksuaalisesti hyvin kokenut nainen. Minun on kuitenkin vaikea ottaa vastaan nautintoa ja hyväilyä enkä saa orgasmia toisen ihmisen kanssa, sooloseksissä kyllä, mutta sekin vaatii usein vaivaa. Tunnen joskus jääväni osattomaksi seksissä. Onko jotain harjoituksia tai kikkoja, joita voisin tehdä kumppanini kanssa, että uskaltaisin keskittyä myös omaan nautintoon enkä vain toisen tyydyttämiseen (josta nautin kyllä myös)?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla halustasi opetella vastaanottamaan nautintoa. Huomaatko seksin ulkopuolella halua miellyttää muita? Onko sinun helppo pyytää asioita itsellesi ja nauttia ylipäätään asioista elämässä? Voit halutessasi harjoitella pyytämistä, vastaanottamista ja nautinnon ääreen pysähtymistä ensin myös muilla elämän osa-alueilla kuin seksissä, jos se tuntuu sinusta yleisestikin ottaen haastavalta.
Mikä sinusta tuntuu vastaanottamisessa erityisen hankalalta tai mikä nautinnolle antautumisessa pelottaa? Seksissä ja nauttiessamme olemme usein haavoittuvaisia ja paljaita, joten on ymmärrettävää, että silloin saattamme olla varuillamme ja tuntea tarvetta suojata itseämme. Kuitenkin jos kumppanin kanssa on turvallinen olo, vastaanottamista, antautumista ja heittäytymistä voi hyvin opetella pienin askelin.
Seksissä kumppanin kanssa voit harjoitella esimerkiksi sillä tavalla, että pyydät kumppania tekemään sinulle niitä asioita, joista pidät. Voit halutessasi näyttää, miten hyväilet itseäsi ja ohjata häntä tekemään samalla tavalla. Kerro kumppanillesi mahdollisimman selkeitä ohjeita ja kerro, mikä tuntuu hyvältä ja mitä toivoisit enemmän. Voitte myös kokeilla tätä 3 minute game- harjoitusta. Ohjeet ovat videossa englanniksi, mutta idea on juurikin harjoitella antamista ja vastaanottamista.
Halutessasi voit myös varata ajan seksuaalineuvontaan, jossa voimme keskustella tilanteestasi yksityiskohtaisemmin. Rohkeutta matkaan kohti nautintoa!
Oona Turunen