Olen biseksuaali mies ja olen naisen kanssa parisuhteessa. Miehiin kohdistuvat...
Olen biseksuaali mies ja olen naisen kanssa parisuhteessa. Miehiin kohdistuvat halut tuntuvat tilanteessani epätoivotuilta. Jos haluan saada näitä haluja pois mielestä, kannattaisiko minun yrittää sulkea ne mielestäni vai kenties toteuttaa sitä puolta itsetyydytyksellä? Ensimmäisessä ongelmana on se, ettei seksuaalisuutta voi muuttaa, toisessa ongelmana on, että se saattaa lisätä haluja. Haluaisin lieventää haluja, koska ne haittaavat esim. seksiä harrastaessa, vaikka rakastan kumppaniani.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
On äärimmäisen tavallista, että sitoutuneessa ihmissuhteessa mielihalut ja seksuaaliset ajatukset vaeltelevat muuallekin kuin omaan kumppaniin. Usein tämä kertoo enemmän ihmismielen toiminnasta yleisellä tasolla kuin esimerkiksi siitä, rakastaako tai haluaako kumppaniaan.
Ihmisen mieli on sekä seksuaalisuuden alueella että muilla elämänalueilla luonnostaan kuvitteleva ja erilaisia vaihtoehtoja ja skenaarioita pohtiva. Toisinaan tämä mielen luonnollinen ominaisuus huolettaa, vaikka siinä ei ole mitään pahaa.
Mieltä voi ajatella ajatuksia tuottavana koneena. Kaikenlaisia ajatuksia menee ja tulee, vaikka emme niitä erikseen luoksemme kutsu. Paradoksaalisesti kuitenkin tilanne, jossa yritämme olla ajattelematta jotakin, kutsuu mieleemme juuri sen asian, jota yritämme olla ajattelematta.
Mielihalut ja fantasiat ovat ajatuksia siinä missä muutkin ajatukset. Emme voi kontrolloida niiden heräämistä tai sulkea tahdonvoimalla kamppaillen niitä pois. Tämänhetkisen tiedon valossa toimivin tapa suhtautua ajatuksiin on ensinnäkin sen hyväksyminen, että kaikenlaisia ajatuksia herää ja toiseksi se, että ajatusten herätessä tunnistaa ne vain ajatuksiksi, mielen tuotteiksi. Kun ajatukseen oppii suhtautumaan vain ajatuksena, sen ilmaantuminen ei enää aiheuta yhtä vahvaa tunnereaktiota kuin aiemmin, jolloin taas on helpompi antaa ajatuksen mennä ja keskittää huomio siihen, mitä on juuri tekemässä (esim. seksi kumppanin kanssa). Edellä kuvattu suhtautumistapa ajatuksiin ja tunteisiin vaatii useimmiten hieman harjoittelua. Tätä harjoittelua voi tehdä esimerkiksi Tyyni-oma-apuohjelman tuella.
Fantasioiden käytössä osana masturbointia ei ole lähtökohtaisesti mitään pahaa ja on hyvin yksilöllistä, että mihin suuntaan halut tässä yhdistelmässä kulkevat. Sooloseksi omien fantasioiden parissa voi olla hyvinkin toimiva keino toteuttaa seksuaalisuudestaan sellaisia puolia, joita ei esimerkiksi parisuhteessaan voi toteuttaa. Tilanne selviää oikeastaan vain kokeilun ja itsetutkiskelun kautta.
Joissakin tapauksissa muualle suuntautuvat seksuaaliset mielihalut voivat kertoa myös toiveesta muutokseen nykytilanteessa tai halusta toteuttaa itseään ja seksuaalisuuttaan nykyistä kokonaisvaltaisemmin. Koetko tämänhetkisen seksielämäsi tyydyttäväksi? Millainen keskusteluyhteys teillä on kumppanisi kanssa, oletteko puhuneet tarpeistanne ja toiveistanne?
Mikäli haluaisit jatkaa asian pohtimista ammattilaisen tuella niin olet tervetullut neuvontaamme tai neuvontapuhelimeemme.
Maria Vihlman