Olen mieltänyt itseni aina heteroksi, kunnes n. 5 vuotta sitten...
Olen mieltänyt itseni aina heteroksi, kunnes n. 5 vuotta sitten tajusin olevani todella ihastunut naispuoliseen ystävääni. Ajattelin tämän olevan joku ohimenevä tunne, mutta sitä kesti monta vuotta. En koskaan uskaltanut kertoa asiasta, vaikka tiesin hänenkin pitävän naisista. Tämän viiden vuoden aikana olen huomannut mikroihastuksia esim julkkisnaisiin. Kuitenkaan biseksuaali terminä ei tunnu omalta ja jostain syystä puistattaa. En uskalla kertoa asiasta kenellekään. Mikä siis olen? N25

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan tavallista pohtia omaa seksuaalista suuntautumistaan. Joskus omat tunteet voivat myös hämmentää, mikäli löytää itsestään sellaisia puolia, joita ei tiennyt olevan olemassakaan. Kukaan ulkopuolinen henkilö ei voi kuitenkaan määritellä, mikä toisen ihmisen seksuaalinen suuntautuminen on. Tämä ajatustyö on tehtävä itse, mutta mukaan matkalle voi ottaa tueksi muita ihmisiä. On olemassa myös ihmisiä, jotka kokevat luontevimmaksi vaihtoehdoksi olla luokittelematta itseään tai seksuaalista suuntautumistaan sen tarkemmin. Tämäkin on sallittua.
Seksuaalinen suuntautuminen on hyvin joustava käsite ja siksi henkilö voi esimerkiksi kokea itsensä heteroksi ja silti ihastua naisiin. Sinulla on lupa kokea vetovoimaa juuri niihin henkilöihin, jotka sinua viehättävät. On kuitenkin oma asia, kertooko ihastumisestaan toiselle vai ei. Omaa sisintään kannattaa kuunnella ja jos tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta säilyttää salaisuus itsellään, voi näin myös toimia jatkossakin.
Mainitsit viestissäsi, ettet uskalla kertoa tilanteestasi kenellekään. On hienoa, että olet ottanut ensimmäisen askeleen ja avautunut tilanteestasi meille. Luultavasti läheltäsi löytyy ainakin joku, joka haluaisi tukea sinua, mikäli päättäisit kertoa avoimesti tilanteestasi. Mikään pakko ei kuitenkaan ole, omia tunteitaan ja ajatuksiaan on sallittua käsitellä myös ensin yksin. Tuntuisiko sinusta hyvältä vaihtoehdolta jatkaa meidän kanssamme keskustelemista? Jos haluat, voit aina soittaa neuvontapuhelimeemme, jossa asiaa voidaan käsitellä vielä paremmin ja täysin luottamuksellisesti. Lisäksi voit tutustua halutessasi Sinuiksi– tuki- ja neuvontapalvelun sivuihin. Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi