Olen pian 40v täyttävä nainen, enkä ole koskaan seurustellut. En...
Olen pian 40v täyttävä nainen, enkä ole koskaan seurustellut. En kestä tätä enää, kukaan ei halua minua. Olen ruma ja tyhmä ja minulla on CP-vamma. Ajattelen itsemurhaa joka päivä tämän takia. Olen ollut Tinderissä, Suomi24ssa ja vaikka missä ja käynyt treffeillä, mutta koskaan ei natsaa. Haluan oikeasti kuolla tämän takia. Uskon, että elämässä ei voi olla mitään ilman kumppania. Mitä teen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On hyvin inhimillistä kaivata kumppania seurakseen ja toivoa samanlaisia kokemuksia, joita muidenkin elämään vaikuttaisi kuuluvan. On hienoa, että olet ollut aloitteellinen ja käynyt treffeillä. Ymmärrettävästi tuntuu ikävältä, jos jatkuvasti joutuu pettymään.
Vaikka tuntuisi siltä, että kaikki ovat elämänsä aikana joskus seurustelleet, ei tämä pidä paikkaansa. Monesti henkilöt, jotka eivät ole seurustelleet, eivät tuo asiaa niin kuuluvasti esille, sillä kyse on erittäin henkilökohtaisesta asiasta. Vaikka joskus tulisikin vertailtua itseään toisiin, on silti tärkeää muistaa, että seurustelemattomuus ei tee ihmistä yhtään sen huonommaksi tai vaillinaisemmaksi.
Mainitsit, että elämässä ei voi olla mitään ilman kumppania; oletko miettinyt, mistä tämä ajatus kumpuaa ja oletko aina kokenut niin? Oletko itsellesi ankara ihmissuhteisiin tai muihin elämän osa-alueisiin liittyvissä asioissa? Koetko esimerkiksi, että jonkun toisen elämä on myös tyhjää ilman kumppania? Joskus saattaa huomata olevansa kriittisempi ja ankarampi enemmän itseään kuin toisia kohtaan.
Ihmissuhteita voi olla hyvin monenlaisia ja elämän tärkeyttä ei yksinomaan mitata sillä, onko elämän merkityksellisin ihminen esimerkiksi joku sukulaisemme, ystävämme tai naapurimme. Jokaisen elämään voi mahtua paljon arvokkaita kohtaamisia ihmisten kanssa, joskus ihmissuhteet eivät vain tule vastaan juuri siinä muodossa, mitä olimme odottaneet.
Millaiset asiat kannattelevat sinua arjessasi? Millaisina hetkinä alat soimata itseäsi ja miten saat tilanteen päättymään? Oletko pystynyt juttelemaan tuntemuksistasi kenenkään kanssa? Jos koet olevasi tilanteesi kanssa yksin, voisi sinua auttaa esimerkiksi keskusteleminen kriisipuhelimessa aina silloin, kun musertavat ajatukset ottavat vallan. Myös Mielenterveystalon omahoito-oppaista voisi olla sinulle hyötyä. Lisäksi saattaisit löytää henkilön, jolle puhua esimerkiksi CP-liiton vertaistukitoiminnasta tai Tukinetin eri palveluista.
On hyvä pitää mielessä, että jokaisen elämä kulkee omalla painollaan ja aina hyvin yksilöllisellä tavalla. Vaikka sinulla ei juuri nyt ole kumppania, ei se myöskään poissulje sitä seikkaa, etteikö joskus olisi. On todella rohkeaa ottaa yhteyttä meihin, sillä sekin on jo ensimmäinen iso askel, jotta pääsisit eteenpäin tilanteessasi. Siksi olet lämpimästi tervetullut juttelemaan esimerkiksi puhelinneuvontaan tai seksuaaliterapeutin vastaanotolle.  Toivottavasti löydät jonkin sopivan auttamismuodon, sillä yksin ei tarvitse tällaisia asioita ratkoa. Kaikkea hyvää sinulle.
Neuvonnan tiimi