Olen seksuaalisesti aktiivinen nuori nainen. Vaikka nykyhetki seksipositiivisuus liikkeineen tuntuu...
Olen seksuaalisesti aktiivinen nuori nainen. Vaikka nykyhetki seksipositiivisuus liikkeineen tuntuu sallivalta tunnen välillä suurta häpeää joko haluistani tai seksikumppaneiden määrästä. Tuntuu , että ihmiset ovat hyvin polarisoituneita aiheen suhteen ja joskus on vaikea hahmottaa missä seisoo. Pidänkö yllä seksististä machopanomieskulttuuria toiminnallani vai sallinko toiminnallani muillekin naisille laajemmat mahdollisuudet harjoittaa seksuaalisuuttaan.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Vaikka naisten seksuaalisuudesta yleisesti ottaen puhutaan aiempaa enemmän, ja naisetkin voivat vapautuneemmin toteuttaa seksuaalisuuttaan, on kulttuurissamme edelleen viitteitä siihen, että seksuaalisesti aktiivisen naisen käyttäymisessä olisi jotakin häpeällistä. On siis ymmärrettävää, että ajatukset ja tunteet voivat olla ristiriidassa keskenään.
Sinulla on lupa olla seksuaalisesti aktiivinen ja halukas tuntematta siitä häpeää. Jokaisella on myös yhtä lailla oikeus olla haluamatta seksiä. Seksimyönteiseen kulttuuriin sisältyy muiden ihmisten kunnioittaminen, avoin ja toimiva kommunikaatio omista ja toisten tarpeista sekä seksuaalisen mielihyvän ja nautinnon salliminen. Omaa seksuaalisuuttaan saa toteuttaa tai olla toteuttamatta juuri siten kuin haluaa toiset ihmiset huomioon ottaen.
Oona Turunen