Olin hyväilemässä poikaystäväni pippeliä, kun huomasin esinahkaa varovasti taaksepäin vetäes...
Olin hyväilemässä poikaystäväni pippeliä, kun huomasin esinahkaa varovasti taaksepäin vetäessä, että siinä oli vielä yksi kiinnike. Esinahka oli siis yhdestä kohtaa kiinni terskassa. Lopetin esinahan liikuttelun. Poikaystävä pyysi anteeksi, ettei ollut kertonut koko asiaa. Sanoin ettei se mitään haittaa. Voiko sen kiinnikkeen irtoamista jotenkin nopeuttaa? Jos ei voi, on varmaan vaan odoteltava, että se lähtisi itsestään irti. Vai kuinka? Monellako kiinnikkeellä esinahka on ollut kiinni?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että otit meihin yhteyttä sinua kiinnostavan asian suhteen. Pienillä lapsilla esinahkaa ei voi vetää täysin taakse, mutta henkilön kasvaessa esinahka väljenee ja löystyy monesti itsestään. Esinahka voi myös olla terskassa kiinni sidekudoksisilla kiinnikkeillä. Jokaisen keho on omanlaisensa ja siksi kiinnikkeiden määrä ja irtoamistahti vaihtelevat yksilöittäin. Joillakin kiinnikkeet voivat lähteä jo aiemmin ja toisilla taas vasta lähempänä täysi-ikäisyyttä.
Hienoa, että olit huomaavainen poikaystävääsi kohtaan. Mitään noloa kiinnikkeissä ei ole, joten toivottavasti poikaystäväsi on jo paremmalla mielellä. Mikäli haluatte, voi esinahkaa liikutella varovasti kehon reaktioita kuunnellen. Väkisin ei kannata tehdä mitään, eli pitäkää taukoa venyttelyissä, jos jokin sattuu. Mukaan venyttelyyn kannattaa ottaa esimerkiksi hajusteetonta voidetta. On kuitenkin yksilöllistä, millaisella ajanjaksolla kiinnike mahdollisesti irtoaisi. Lisätietoa esinahkaan ja venyttelyyn liittyen löydätte täältä.
Et maininnut, missä kohtaa kiinnike esinahassa oli. Jos kiinnike sijaitsee pippelin alapinnalla, voi kyse olla frenulumista. Frenulum on pieni ihopoimu, joka kiinnittää esinahan terskan alapintaan. Frenulum on luonnollinen osa kehoa ja sitä ei ole tarkoitus irrottaa, mikäli se ei aiheuta jotakin vaivaa.
Niin kauan kuin tilanne ei aiheuta kipuja tai vaikeuksia esimerkiksi erektion saamisen suhteen, voitte olla huoletta. Täyden varmuuden terveyteen liittyvissä asioissa saatte kuitenkin terveydenhoitajalta. Jos teille heräsi lisää kysymyksiä tilanteenne tiimoilta, voitte halutessanne soittaa neuvontapuhelimeen, jossa tilannetta on mahdollista käsitellä yksityiskohtaisemmin.
Neuvonnan tiimi