Ollut solmussa oman seksuaalisuuteni kanssa ikäni, en tiedä mistä pyytää...
Ollut solmussa oman seksuaalisuuteni kanssa ikäni, en tiedä mistä pyytää apua. En tiedä onko ongelmani psyko- vai fysiologisia.
Oon tehnyt nuoresta iästä asti ”uratykkinä” töitä ja stressannut paljon, nyt 25v. Parisuhteessa oli samat ongelmat. Jos laukean, menee 4 päivää ennenkuin kiihotun/kiinnostun seksistä. Seksin aikana usein erektio-ongelmia pelon tai haluttomuuden vuoksi. Haluaisin lisää kokemusta mutta jätän lähestymättä naisia huonon kokemuksen pelossa.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Hieno juttu, että laitoit meille viestiä. Ihmisen seksuaalisuus on olemukseltaan muuttuvaa ja siitä, millaista seksuaalisuus on ollut aikaisemmin ei voida päätellä sitä, millaista seksuaalisuus voi olla tulevaisuudessa.
Olet huomannut, että stressaava elämäntilanne tai negatiiviset tunnekokemukset vaikuttavat seksuaalisuuteen. Tämä on tärkeä tieto. Kun jotakin on huomannut tarkoittaa se myös sitä, että asiaa voi lähteä työstämään. Näin olet jo rohkeasti tehnytkin ottamalla meihin yhteyttä.
Monelle huolta ja stressiä aiheuttaa ajatus siitä, että halun ja seksin pitäisi olla tietynlaista: tapahtua vaikkapa tietyllä tavalla ja tietyin väliajoin elämäntilanteesta riippumatta. Seksiin ja esimerkiksi kiinnostavan henkilön lähestymiseen liittyvät suorituspaineet ovat valtavan yleisiä.
Stressireaktio on yhtä lailla kehon kuin mielenkin kokemus. Hyvää tässä on se, että apukeinoja voidaan lähteä pohtimaan yksilöllisesti niin mielen kuin kehonkin hyvinvoinnin kannalta. Millaiset keinot tällä hetkellä tuovat hyvää oloa tai levollisuutta kehollesi? Entä mielellesi?
Kun omaa seksuaalisuuttaan lähtee pohtimaan uudelta kantilta niin joskus voi olla avuksi miettiä myös sitä, onko seksuaalisuudessa nyt tai onko siinä joskus ollut solmujen ohella jotakin miellyttävää tai nautinnollista, jota haluaisi vaalia tai vahvistaa. Tämä kysymys kannattaa esittää itselleen mahdollisimman laajasti ja miettiä esimerkiksi eroottisia ajatuksia, näköaistimuksia, tuoksuja, tilanteita, ääniä, fantasioita, sooloseksiä tai mitä tahansa miellyttäviä kehollisia tuntemuksia. Näiden pohdintojen kautta on mahdollista hahmotella suuntaa sille, mitä tulevaisuudessa toivoisi.
On hienoa, ettet jäänyt pohdintojesi kanssa yksin. Koska jokaisen tie omaan hyvään seksuaalisuuteen on yksilöllinen, jatkaisimme mieluusti keskustelua kanssasi puhelinneuvonnassamme tai ajanvarauksella. Tällöin pystyisimme tarkemmin kartoittamaan tilannettasi ja juuri sinun toiveitasi muutokselle. Moni on saanut apua niin seksitilanteissa kuin muuallakin elämässä esiintyvään stressiin tietoisuustaitoharjoitteista. Halutessasi voit katsastaa tämän tutkittuun tietoon perustuvan oma-apuohjelman.
Maria Vihlman